Fazerin botti kampanjoi vihapuhetta vastaan

Fazer tiedottaa, että se haluaa vähentää vihapuheen määrää ja puuttuu siihen toiminnassaan konkreettisilla teoilla. Vihapuheeseen puuttuminen saatetaan kokea vaikeana, koska ihmiset pelkäävät joutuvansa itse sen kohteeksi. Siksi makeisyritys on luonut avuksi tekoälyä hyödyntävän Lovebot Bluen, joka etsii verkossa tapahtuvaa loukkaavaa keskustelua ja keskeyttää sitä ihmisten puolesta.

Ilmoitus

- Fazerin Sininen on suomalaisten rakastama brändi, jolta odotetaan myös yhteiskunnallisia avauksia. Pieni pala rakkautta -kampanjalla haluamme puuttua vihapuheeseen ja vähentää sitä. Sanoilla voi sivaltaa, mutta jokainen meistä voi valita myös toisin, Fazer Makeisten markkinointijohtaja Risto Kalsta kertoo tiedotteessa.

Raportoi toiminnastaan

Syksyn aikana Fazerin Sininen kertoo vihapuheen vahingollisuudesta omissa kanavissaan ja raportoi Lovebot Bluen toiminnasta. Botti etsii vihapuhetta Twitterissä, Instagramissa, Suomi24-keskusteluissa ja YouTubessa. Vihapuheeseen puuttuminen linkittyy vahvasti koko Fazerin arvoihin ja tapaan toimia.

- Halusimme testata tekoälyn tuomia mahdollisuuksia. Tässä kokeilussa kuitenkin myös oikea ihminen moderoi botin löydöksiä, Kalsta sanoo.

Lovebot Bluen lisäksi kuka tahansa voi osallistua vinkkaamalla keskeyttämisen tarpeessa olevasta vihapuheesta osoitteessa www.fazer.fi/pienipalarakkautta. Myös Fazerin Sininen -suklaalevy kulkee teemaa kunnioittaen syksyn ajan nimellä ”Pieni pala rakkautta”.

Pohjoismaiset arvot

Fazer on sitoutunut YK:n Global Compact -periaatteisiin ja on mukana tänä syksynä käynnistyneessä #ykkösketjuun-kampanjassa, jonka keskiössä on ihmisoikeuksien kunnioittaminen yritysten toiminnassa. Yrityksessä vaalitaan kunnioittavaa ilmapiiriä ja varmistetaan sen toteutuminen työyhteisössä. Häirinnänvastaiseen työhön on kuulunut mm. koulutusta ja uudet ohjeet esimiehille häirinnän torjumiseksi. Fazer tukee myös konfliktinratkaisujärjestö CMI:n toimintaa. CMI etsii ratkaisuja maailman konflikteihin vuoropuhelun ja rauhanvälityksen keinoin.

- Toimintamme pohjautuuu pohjoismaisiin arvoihin. Vaalimme rauhaa, rehellisyyttä ja ihmisten hyväksymistä sellaisena kuin he ovat. Haluamme näiden arvojen näkyvän toiminnassamme ennen kaikkea tekoina. Olemme tänä syksynä tuoneet esille mm. yhteisten ruokahetkien merkitystä vuorovaikutuksen ja luottamuksen kehittymiselle. Arkipäivän konfliktien ratkaiseminen on teemana esillä myös Fazer Experience -vierailukeskuksessamme, Fazerin yritysvastuujohtaja Nina Elomaa kertoo.

 

Ilmoitus