”Fashtech” hakee vielä muotoaan muotikaupassa – selvä ero kauppiaiden ja kuluttajien toiveiden välillä

Kuluttajat eivät vakuuttuneita.

Tuoreen tutkimuksen mukaan jopa puolet muotikauppiaista haluaa investoida uuteen teknologiaan, vaikka kuluttajat eivät ole siitä vielä vakuuttuneita. Tämä käy ilmi maksupalveluyhtiö Klarnan Lontoon muotiviikon jälkeen teettämästä kyselytutkimuksesta, joka osoittaa selvän eron muotikauppiaiden ja muodin kuluttajien toiveiden välillä.

Ilmoitus

Muotikauppiaat ovat kiinnostuneita huipputeknologiasta, vaikka digin perusteetkaan eivät ole niillä vielä täysin hallussa. Viidesosa muotikaupoista myöntää, että niillä on haasteita digitalisaation kanssa, ja 42 prosenttia kauppiaista kertoo, että he keskittyvät niin paljon verkkokauppaan, että kivijalkakauppojen teknologia unohtuu. Tämä on ristiriidassa kuluttajien toiveisiin nähden. Jopa 73 prosenttia kuluttajista kertoo, että he arvostavat kivijalkakaupoissa inhimillistä kokemusta, jota ei voi tarjota verkossa.

- Tutkimus osoittaa, että kuluttajat haluavat kauppiaiden hoitavan perusasiat paremmin. He eivät halua, että muotikauppiaat suosivat ohimeneviä trendejä tai turhaa teknologiaa sujuvan ostokokemuksen kustannuksella, Klarnan Suomen Vice President Jani Tyyni sanoo tiedotteessa.

Hakee vielä muotoaan

Tutkimuksen mukaan ostokokemusta parantavat teknologiat kuitenkin kiinnostavat myös muodin kuluttajia. Eniten he toivovat teknologiaa, joka auttaisi vaatteiden mittaamisessa ja sovittamisessa ennen ostoa verkosta (42 % vastaajista). He myös haluavat samat tarjoukset myymälässä ja verkossa (49 %). Lisäksi kolmasosa kuluttajista haluaisi mahdollisuuden maksaa ostokset toimituksen tai myymälässä käynnin jälkeen, ilman maksukorttia.

Tästä huolimatta kauppiaat priorisoivat epäkäytännöllisiä teknologioita. Vaikka kuluttajien yleisin toive oli suurempi vaatevalikoima (28 %), kauppiaat haluavat tuoda verkkokauppaan verkkopersoonia ja avatareja (38 %). Lisäksi kauppiaat haluavat tuoda verkkoon virtuaaliversioita kaupoistaan (32 %), vaikka vain kymmenesosa kuluttajista haluaisi vierailla niissä.

- Muotikauppa on kasvava ja todella kilpailtu ala Suomessa ja maailmalla. Esimerkiksi Klarnan myyntidatan perusteella suomalaisten Singles’ Day -ostospäivänä tekemät muodin verkko-ostokset kasvoivat tänä vuonna 80 prosenttia. Siksi muotikauppiaidenkin on tiedettävä, mitä kuluttajat haluavat verkossa. 61:tä prosenttia kuluttajista harmittaa verkko-ostoksilla, että he eivät voi koskea ja sovittaa tuotteita. Ratkaisu voisi olla esimerkiksi teknologia, jonka ansiosta kuluttajat voivat varmistaa vaatteiden sopivan ennen ostamista tai mahdollisuus maksaa verkko-ostokset myöhemmin vasta sovituksen jälkeen, Jani Tyyni sanoo.