Euroopan verkkokauppa noussee 600 miljardiin euroon

Viidessä vuodessa kasvua 50 prosenttia.

Yksityishenkilöille suuntautuvan eurooppalaisen verkkokaupan odotetaan kasvavan tänä vuonna 13 prosentilla ja nousevan liikevaihdoltaan 602 miljardiin euroon. Vuonna 2017 sama kauppakategoria kasvoi 11 prosentilla 534 miljardiin euroon.

Ilmoitus

Vahvaa kasvua B2C-kaupassa verkossa

Kehitys viime vuosina on edennyt nopeasti. Vuonna 2013 eurooppalainen verkkokauppa nousi vain 307 miljardiin euroon eli lähes puolet siitä mitä tälle vuodelle ennustetaan. Asukkaat Euroopassa ovat siis vain viidessä vuodessa kasvattaneet liikevaihtoa 50 prosentilla.

Luvut ovat luettavissa vuosittain tehtävästä Ecommerce Europe ja EuroEcommercen raportista. Raportti keskittyy verkkokaupan tärkeimpiin trendeihin, faktaan ja lukuihin, ja sisältää faktaa jokaisesta eurooppalaisesta verkkokauppamarkkinasta.

 - Eurooppalaisena verkkokauppayhdistyksenä olemme iloisia nähdessämme nämä luvut. Tehtävämme on vahvistaa ja edesauttaa verkkomyyntiä Euroopassa. Pyrimme luomaan samat edellytykset verkkokaupalle joka EU-maahan ja nämä tiedot antavat ymmärtämystä eurooppalaiseen verkkokauppamarkkinaan. Ne antavat myös kallisarvoisia tietoja yrityksille, jotka haluavat myydä rajojen yli, kertoo Ecommerce Europen pääsihteeri Marlene Ten Ham tiedotteessa.

68 prosenttia Länsi-Euroopasta

Raportti osoittaa odotetusti, että verkkokauppa on vahvimmillaan Länsi-Euroopassa. Onlineliikevaihdosta Länsi-Eurooppa kattaa 68 prosenttia. Tämä ei johdu ainoastaan siitä, että Länsi-Euroopassa käytetään nettiä enemmän ja tiedetään paremmin verkkokaupoista, vaan se johtuu myös paremmasta infrastruktuurista, joka edistää logistiikkaa.

Joissain määrin on tosin nähtävissä, että ne maat, joissa verkkokauppa ei ole niin laajaa, kasvu on myös nopeinta. Romania on yksi näistä maista, jossa vuosittainen verkkokauppa kasvoi 37 prosentilla viime vuonna.

Britit ostavat eniten

Raportti osoittaa myös sen, että suurin verkkokauppamaa Euroopassa on edelleen Iso-Britannia, jossa verkkokauppojen kautta ostettiin viime vuonna 178 miljardilla eurolla. Brittejä seuraavat ranskalaiset, jotka ostivat 93,2 miljardilla eurolla ja niukalle kolmossijalle nousivat saksalaiset 93 miljardilla eurolla.

Raportti havainnollistaa samalla, että verkkokauppa voisi kasvaa vielä lisää, jos asiakkaiden valitukset ostotavasta huomioitaisiin ja niitä parannettaisiin. Muun muassa 17 prosenttia asiakkaista ovat huomauttaneet toimitusnopeudesta, kun taas 13 prosenttia on valittanut teknisistä ongelmista.

Saksa logistiikan ykkösmaa

Logistiikkasuorituskyvyn ilmoitetaan olevan ratkaisevassa asemassa menestykselliseen verkkokauppatoimintaan. Tässä Saksa, Luxemburg, Alankomaat ja Ruotsi suoriutuvat mainiosti.

Ilmoitus

- Nämä luvut osoittavat kuinka nopeasti kasvava verkkokauppa sekä ohjaa että vastaa asiakkaan ostokäyttäytymisen muutoksiin. Niillä markkinoilla, joissa tämä trendi on edelleen hidas, voidaan tehdä monia edistysaskelia. On investoitava logistiseen infrastruktuuriin. Tulemme pyrkimään säännöstöön, joka luo parhaat mahdollisuudet kasvuun kaikilla myyntikanavilla ja auttaa EU:ta kilpailemaan maailmanlaajuisesti, kertoo EuroCemmercen pääsihteeri Christian Verschueren.