“Erikoistuminen ja hyvä asiakaspalvelu kaikissa kanavissa parantavat onnistumisen mahdollisuuksia”

"Tarvitaan aktiivista yhteistyötä eri toimijoiden kesken.”

Ilmoitus

Collector Bank Finland panostaa vahvasti verkkokaupan maksuratkaisuihin, erityisesti B2B puolella jossa Collector on ollut edelläkävijä. Suomessa 45 henkilön vahvuudella toimivalla yrityksellä on pääkonttori Göteborgissa ja toimistot myös Tukholmassa ja Oslossa. Konsernin viime vuoden liikevaihto oli lähes 200 miljoonaa euroa ja tulos noin 51 miljoonaa.

Yrityksen toiminta on jaettu henkilöasiakas- ja yrityssegmentteihin. Henkilöasiakassegmentti tarjoaa lainoja yksityishenkilöille, tarjoaa lasku- ja osamaksupalveluita verkkokaupan ja kivijalkaliikkeiden asiakkaille, sekä ottaa vastaan talletuksia. Ruotsissa Collector Bank tarjoaa myös luottokorttipalveluita.

- Yritysasiakassegmentti hoitaa etupäässä pienille ja keskisuurille yrityksille suunnattuja yritysrahoitusratkaisuja käyttöpääomaratkaisujen sekä yrityslainojen muodossa. Tämän lisäksi rahoitamme kiinteistösijoitus ja -kehityshankkeita. Ruotsissa ja Norjassa harjoitamme lisäksi toimeksiantoperintää, kertoo Petri Koskinen, Suomen Collector Bankin maksuratkaisuista vastaava johtaja.

Koskinen kertoo, että uusien tuotteiden osalta aloitusmaa valitaan markkinatilanteen ja kysynnän mukaan, jonka jälkeen tarjoomaa laajennetaan muihin maihin. Esimerkiksi Collector app, Mobiilisovellus johon tuodaan koko nykyinen ja tuleva Collectorin henkilöasiakkaiden palvelutarjooma, julkaistiin Ruotsissa loppuvuodesta 2017.

- Digitaalinen laskurahoitusratkaisu on aloitettu ensimmäisen yhteistyökumppanin kanssa Norjassa (24SevenFinans) alkuvuodesta 2018 ja digitaalinen asuntolaina lanseerataan Ruotsissa vuoden 2018 aikana, Petri Koskinen kertoo.

Kuinka saada Suomen verkkokauppa kasvuun?

- Tarvitaan aktiivista yhteistyötä eri toimijoiden kesken; luottolaitokset / pankit, maksupalvelutarjoajat (PSP), IT-palveluntarjoajat ja kauppiaat sekä yhteisöt, kuten verkkoteollisuus RY ja eCommerce Growth -kasvuohjelma.

Mitkä ovat (Suomen) verkkokauppiaiden suurimmat haasteet ja mahdollisuudet?

Ilmoitus

- Haasteena on pieni kotimainen markkina ja isojen ulkomaisten toimijoiden luoma paine. Haasteena on myös, että suomalaiset tekevät paljon ostoksia ulkomaisista verkkokaupoista. Mahdollisuus on kansainvälistymisessä, oman palvelun avaamisesta isommille markkinoille. Erikoistuminen ja hyvä asiakaspalvelu kaikissa kanavissa parantavat myös onnistumisen mahdollisuuksia, Petri Koskinen vastaa.

Miksi olette mukana tukemassa Emeetiä?

- Yhteistyö, yhdessä näkyminen ja yhdessä vaikuttaminen on tärkeää. On arvokasta saada palveluntarjoajat, kauppiaat ja asiakkaat mukaan samaan tilaisuuteen jakamaan omia näkemyksiään ja kokemuksiaan.

Mitä odotuksia teillä on Emeetin suhteen?

- Toivomme paljon tapaamisia, hyviä uusia ideoita ja uusia yhteistyöhankkeita.