Ennätyssakoista huolimatta Google tekee 28 miljardia voittoa

Kasvatti mainostuottoja 24 prosentilla toisella vuosineljänneksellä.

Google hallitsee yhä enemmän hakumarkkinoita, ja EU on jakanut yhtiölle useampaan otteeseen sakkoja. Syynä ovat yleensä olleet se, että EU:n mielestä Google palkitsee omia tuotteitaan ennen muita, mikä tekee kilpailun vaikeaksi muille yhtiöille.

Ilmoitus

93 prosenttia liikenteestä

Googlesta on tullut ensisijainen paikka yritystään esitteleville. Internet Retailerin mukaan yritys vastasi 93 prosenttia kaikista orgaanisista hakuvierailuista verkossa toisen vuosineljänneksen aikana. Samanaikaisesti klikkausten määrä Googlen maksullisilla mainoksilla on kasvanut 58 prosentilla verrattuna samaan ajankohtaan viime vuonna. Kasvu kattaa sekä hakutulosten mainokset että Googlen omistamat palvelut, kuten esimerkiksi Youtube.

- Investointimme tuovat upeita kokemuksia käyttäjille, vahvoja tuloksia mainostajillemme ja uusia liikemahdollisuuksia Googlelle ja Alphabetille, kertoo Googlen emoyhtiö Alphabetin CFO Ruth Porat haastattelussa.

Huhti-, touko- ja kesäkuun aikana Alphabetin mainostuotot ovat tuoneet yhtiölle 28 miljardia dollaria. Tämä vastaa 24 prosentin kasvua viime vuoteen verrattuna. Samanaikaisesti voitto verojen jälkeen on kuitenkin laskenut 9,3 prosenttia vajaaseen 3,2 miljardiin dollariin. Lasku johtuu osittain EU-sakoista.