EMEET: Viskan maajohtaja Jussi Moilanen: Olemme nähneet vasta murto-osan siitä, mitä on tulossa

”Se, joka pystyy joustavimmin tarjoamaan koko tilausketjun, tulee voittamaan pelin.”

 

Ilmoitus

Syksyn Emeet Helsingissä pidetään 1. lokakuuta. Tulevien viikkojen aikana haastattelemme tapahtuman yhteistyökumppaneita ja tänään vuorossa on Viskan. Kysymyksiin vastaa Viskan maajohtaja Jussi Moilanen (kuvassa).

 

TEEMME YHTEISTYÖSSÄ EHANDEL EVENTIN KANSSA HAASTATTELUJA VALIKOITUJEN YHTEISTYÖKUMPPANEIDEN KANSSA.

 

Kerro hieman yrityksestänne!

- Viskan on perustettu reilut 20 vuotta sitten Ruotsin Boråsissa ja olemme siitä asti erikoistuneet nimenomaan myynnin digitalisointiin. Verkkokauppa, omnichannel ja kestotilausliiketoiminta ovat erikoisalaamme ja tällä linjalla aiommekin jatkaa. Palvelumme koostuvat pääosin konsultoinnista ja ohjelmistokehityksestä, ja kaiken sydämessä on verkkokauppa: Toteutamme laadukkaita verkkokauppoja ja yhdistämme ne myymälöihin.

 

- Verkkokaupan perustamis- ja kehitysprojektit ovat iso osa toimintaamme. Esimerkiksi nyt, kun Google Shopping aloitti myös Suomessa, olemme auttaneet asiakkaitamme ottamaan palvelun käyttöön. Asiakkaistamme monet ovat brändejä, joita olemme auttaneet viemään toimintaansa verkkokauppaan, sekä vähittäisketjuja, jotka ovat tarvinneet verkkokaupan myymäläverkoston tueksi.

Ilmoitus

 

Millaiselta markkinat alallanne näyttävät tällä hetkellä?

- Verkkokauppa-ala muuttuu huimaa vauhtia. Jos aiemmin painopiste on ollut enemmän sivustossa ja sen designissa, sekä toiminnallisuuksissa, keskitytään nyt enemmän toimitusketjuun ja logistiikkaan. Etenkin kivijalkaverkoston hyödyntäminen ja last mile-innovaatiot saavat enemmän huomiota.

 

- Verkkokauppa-ala näyttää mielestäni varsin lupaavalta: Verkkokauppojen fokus on siirtynyt enemmän asiakaskokemukseen ja kehitystä tehdään asiakaslähtöisemmin kuin ennen. Itse kun aloitin verkkokauppojen parissa, teknologia oli vielä alkutekijöissään, jonka vuoksi siihen piti keskittyä enemmän ja asiakaskokemus jäi hieman paitsioon. Nyt teknisissä ratkaisuissa on valinnanvaraa, ja kauppias voi enemmän keskittyä siihen mitä asiakas todella haluaa ja tämä on mielestäni erittäin terve suunta.

 

- Uskon, että jatkossa seurataan enemmän asiakkuuden arvoa pitkässä juoksussa: Tavoitteena konversion lisäksi on asiakkuuden kesto ja sitoutuminen.

 

Millaisia muutoksia on arvionne mukaan odotettavissa tulevaisuudessa?

- Kaupan alalla muutoksia tullaan näkemään etenkin asiakaskäytöksen näkökulmasta. Asiakkaat haluavat palvelua aina entistä sujuvammin ja tämä ohjaa meitä keksimään uusia keinoja tarjota sitä heille. Vähittäisketjut panostavat paljon siihen, miten kuluttajille tarjotaan parempi kokemus ja sujuvammat toimitukset myymälöiden avulla. Tilausten keräily myymälöiden saldoilta, sekä saman päivän toimitukset ovat hyviä esimerkkejä käytännön ratkaisuista. Showroom-myymälät ja entistä monipuolisempi noutopisteverkosto tulevat varmasti näkymään katukuvassa enemmän lähivuosina.

 

- Meille tämä muutos on erittäin tervetullutta, sillä olemme jo useita vuosia panostaneet omnichannel-toimintaan. Sitä mukaa, kun saadaan uusia logistiikkakonsepteja, voimme myös tarjota asiakkaillemme parempia ratkaisuja digitaalisella puolella. Se, joka pystyy joustavimmin tarjoamaan koko tilausketjun, tulee voittamaan pelin.

 

- Lisäksi eräs merkittävä muutos tulee olemaan palvelullistaminen ja asiakkaan tarpeiden ennakointi: asiakkaat siirtyvät yksittäisistä ostoista automatisoituun palveluun. Tämä on aika looginen suunta, sillä asiakasdataa osataan tulkita tarpeeksi hyvin, jotta tiedetään mitä asiakas haluaa seuraavaksi ja miten. Palvelukonsepteja on jo useita, mutta olemme nähneet vasta murto-osan siitä, mitä on tulossa.

 

Miten alanne on muuttunut digitalisaation myötä?

- Yritysten digitalisoituminen on tarjonnut meille paljon mahdollisuuksia kehittää uusia ratkaisuja verkkokaupassa ja sen ympärillä. Sosiaalisen median käyttö tuotemyynnissä on helpottunut ja suoraviivaistunut. Nyt saadaan suoraan Instagramiin tuotetietoja ja verkkokauppaan Instagram-julkaisuja. Sosiaalisen median ja verkkokaupan raja alkaa jo todella hämärtyä ja hyvä niin, sillä ne ovat itse loppuasiakkaalle vain välineitä ostamiseen ja sisällön selaamiseen.

 

Oletteko aikaisemmin olleet mukana Emeet-tapahtumissa? Jos olette, niin kerro kokemuksistanne.

- Itse olin vieraana keväällä Emeet Helsingissä ja kokemus oli ilahduttava yllätys. Siellä oli paljon hyvää keskustelua ja juuri verkkokauppiaiden näkökulmasta, kuten on tarkoituskin. Kokemuksien jakaminen ja yhdessä asioiden pohtiminen oli erittäin antoisaa. Erityisesti mieleeni jäi Crema-verkkokaupan tarina Ruotsiin laajentamisesta ja keskustelu sen ympärillä.

 

Millä mielin lähdette syksyn Emeetiin?

- Lähdemme oikein hyvillä mielin mukaan ja odotamme innolla, että pääsemme jakamaan löydöksiämme omnichannel-kuluttajan käyttäytymisestä muillekin! Toivon todella, että voimme tarjota hyödyllistä tietoa, sillä en itse ole törmännyt vastaavaan sisältöön aiemmin, ainakaan Pohjoismaissa.

 

- Vinkkinä vielä: Kaikki, joita kiinnostaa tietää, miten kivijalkamyymälän yhdistäminen verkkokauppaan vaikuttaa ostokäyttäytymiseen, tulkaa juttelemaan!