EMEET: Unifaun: Kuluttaja asettaa entistä kovemmat vaatimukset toimituskokemukselle

”Tulemme näkemään alati suurempia vaatimuksia kuluttajilta toimitusten suhteen, ja sen vuoksi innovatiiviset toimijat nousevat esille. Ei ole myöskään mahdotonta, että lainmuutokset tulevat säätelemään kuinka ja kuinka usein kuljetusyhtiöt saavat toimittaa suurkaupungeissa.”

 

Ilmoitus

TEEMME YHTEISTYÖSSÄ EHANDEL EVENTIN KANSSA HAASTATTELUJA VALIKOITUJEN YHTEISTYÖKUMPPANEIDEN KANSSA.

 

Syksyn Emeet Helsingissä pidetään 1. lokakuuta. Tulevien viikkojen aikana haastattelemme tapahtuman yhteistyökumppaneita ja tänään vuorossa on Unifaun. Kysymyksiin vastaa Unifaunin Product Manager Mats Fischerström (kuvassa).

 

Kerro hieman yrityksestänne ja millaisia palveluja tarjoatte?

- Unifaun on Pohjois-Euroopan johtava Delivery Management-ratkaisujen toimittaja. Me autamme verkkokauppiaita tarjoamaan asiakkailleen entistä paremman toimituskokemuksen tarjoamalla muun muassa checkout-ratkaisun toimitusvaihtoehdoilla, toimitusten reaaliaikaisen seurannan mobiiliapplikaation avulla sekä järjestelmän, jonka avulla voi tehdä kuljetustilaukset ja tulostaa lähetysasiakirjat. Käsittelemme järjestelmiemme kautta vuosittain 300 miljoonaa pakettia.

 

Millaiselta markkinat alallanne näyttävät tällä hetkellä?

Ilmoitus

- Tänä päivänä asiakkaat asettavat alati kovemmat vaatimukset kuljetuksille ja haluavat itse päättää toimituksen ehdot. Kuluttajana haluan itse päättää haluanko paketin kotiovelleni tiettyyn aikaan vai noudanko paketin tietystä noutopisteestä, jonka olen itse valinnut. Kätevin noutopiste minulle voi sijaita kodin lähellä, työpaikan lähellä tai vaikka käyttämäni juna-aseman lähellä. Haluan myös voida valita, mikä kuljetusliike toimittaa pakettini. Haluan, että verkkokauppias ilmoittaa minulle jatkuvasti toimituksen statuksen ja haluan mahdollisuuden vaikuttaa toimitukseen myös oston jälkeen, esimerkiksi vaihtamalla toimitusaikaa tai toimituspaikkaa. Markkinoille on tullut monia paikallisia kotiintoimituksia tarjoavia operaattoreita, mikä asettaa korkeampia ja korkeampia vaatimuksia verkkokauppiaalle integraation osalta. Verkkokauppias, joka ei fokusoi toimitukseen ja asiakkaan kokemukseen toimituksen osalta, tulee menettämään markkinaosuutta.

 

Millaisia muutoksia voimme odottaa alalla tulevaisuudessa?

- Tulemme näkemään alati suurempia vaatimuksia kuluttajilta toimitusten suhteen, ja sen vuoksi innovatiiviset toimijat nousevat esille. Samalla suurkaupunkiseutujen keskittyminen kasvaa ja kestävän kehityksen kannalta ei ole ollenkaan mahdotonta, että lainmuutokset tulevat säätelemään kuinka ja kuinka usein kuljetusyhtiöt saavat toimittaa suurkaupungeissa. Tämä tulee johtamaan siihen, että alan toimijoiden on tehtävä yhteistyötä joidenkin toimitusten vaiheiden osalta, myös niin kutsutun last-milen osalta. Eri kuljetusyhtiöiden helppo integroiminen ja että asiakkaalle antaa entistä suuremman mahdollisuuden vaikuttaa kuljetukseen, muuttuu entistä tärkeämmäksi.

 

Millä tavoin digitalisointi on muuttanut teidän työtapojanne?

- Me olemme johtaneet alan digitalisointia jo 20 vuoden ajan!

 

Oletteko osallistuneet Emeetiin aikaisemmin? Ja jos olette, niin kerro vähän kokemuksistanne.

- Olimme mukana Partnerina kaksi vuotta sitten ja edustajamme olivat luonnollisestikin paikalla myös viime vuonna. Emeet on meille arvokas foorumi, jossa yhdessä verkkokauppiaiden, kuljetusyhtiöiden, alustojen rakentajien ja muiden sidosryhmien kanssa kokoonnumme keskustellaksemme miten tulevaisuudessa tarjota asiakkaalle entistä parempi toimituskokemus.

 

Millaisia odotuksia teillä on syksyn Emeetin edellä?

- Haluamme luoda uusia kontakteja ja keskustella verkkokaupasta sekä toimituskokemuksista.