Emeet: Idearikkaat verkkokaupan riemujuhlat!

Sadat verkkokauppiat jakoivat ideoita ja kokemuksia.



Noin 300 henkeä kokoontui Business Finlandin järjestämään verkkokauppatapahtumaan Emeetiin Helsingissä viime viikolla. Aamuvirkut osallistujat noutivat nimikylttinsä sisäänkäynniltä ja astuivat sisään tapahtumatilaan. Päivä alkoi aamupalalla ja verkostoitumisella Emeetin sydämessä – gridin luona.

Tapahtuman osallistujat aloittivat tapahtuman laittamalla keskusteluideoita gridiin, ja verkostoituminen alkoi saman tien. Odotukset päivästä olivat korkealla, mutta kaikki vaikuttivat todella tyytyväisiltä päivän antiin. Paikalla oli monia uusia kasvoja, mutta osallistujamäärä pysyi kuitenkin samalla tasolla kuin aiempina vuosina. Sanotaan, että hyvät asiat leviävät nopeasti ja tässäkin tapauksessa se pitää paikkansa. Kaikki tapahtumaan osallistujat tietävät, mitä odottaa tapahtumalta ja ottavat monesti mukaan samanhenkisiä kollegoita.

Pian olikin aika jo yhteiselle introlle auditoriossa. Siellä Kari Pokkinen Business Finlandista ja Sanna Thurdin Ehandel.se:stä toivottivat kaikki osallistujat lämpimästi tervetulleiksi.

Esittelyn jälkeen polkaistiin käyntiin päivän ensimmäiset sessiot. Jokaisen tunnin aikana on samanaikaisesti käynnissä yhdeksän erilaista sessiota. Tänä vuonna asialistalla oli useita todella kiinnostavia aiheita, joista monet käsittelivät verkkokauppojen viemistä Suomen rajojen ulkopuolelle.

Suomalaiset verkkokauppiaat haluavat maailmalle, ja suurin kiinnostuksen aihe olikin, mikä on paras tapa tehdä se.Tänä vuonna Emeetissä oli yhteensä 31 sessiota. Ne olivat suosittuja ja huoneet olivatkin täynnä innokkaita osallistujia sessiosta toiseen. Osallistujat halusivat kuumeisesti vinkkejä, ideoita ja tietoa. Monta mielenkiintoista keskustelua käytiin ja monia uusia kontakteja luotiin näiden tuntien aikana.

Toimitus järjesti myös yhden session ja jakoi monta arvokasta vinkkiä lehdistötiedotteiden tekemiseen liittyen. Ei kannata esimerkiksi tehdä massapostitusta, vaan on parempi tehdä lyhyt ja ytimekäs ilmoitus ”oikeaan mediaan”. Kontaktit mediaan on hyvä olla olemassa, kun on selvittänyt, mikä on juuri omalle yritykselle paras viestintäkanava.

Parin tunnin jälkeen tarjoiltiin lounas. Keskustelu kuitenkin jatkui edelleen. Lounaalla pystyi kuulemaan, kuinka osallistujat keskustelivat keskenään päivän annista, mitä olivat kuulleet, havainnoineet ja oppineet eri sessioissa. Tietoa vaihdettiin eri sessioista, kun ei kaikkiin voinut samanaikaisesti osallistua. Keskusteluista jäi erityisesti mieleen se, että monet suomalaiset valmistautuvat Amazonin käyttöön uutena myyntikanavana.

Kun kaikki olivat syöneet, oli aika valita, mihin seuraavista sessioista ja aiheista kukin haluaa osallistua. Sessioiden paine ei hellittänyt lounaan jälkeen. Osallistujat olivat tulleet Emeet -tapahtumaan kysymysten kanssa, joihin he toivoivat saavansa vastauksia eri keskustelutilaisuuksissa ja näin he auttoivat samalla muita verkkokauppiaita. Useiden mielenkiintoisten sessioiden jälkeen oli aika nauttia kahvia ja jälkiruokaa.

Kahvittelun jälkeen kaikki osallistujat kutsuttiin auditorioon, jossa päivän Keynote-puhuja Tobias Ahlin valloitti lavan. Hän aloitti kertomalla lyhyesti taustastaan, muun muassa Spotify:n kehitysvuosistaan ja samanaikaisesta Minecraft-pelin kehitystyöstään. Lyhyen taustatarinansa jälkeen hän käänsi huomion osallistujiin.

Tutustuakseen yleisöönsä hän pyysi kaikkia huutamaan nimensä – samanaikaisesti. Pari minuuttia sen jälkeen hän pyysi jokaista osallistujaa kääntymään naapurinsa puoleen ja suoltamaan ideoitaan hänelle.

Osallistujat ottivat tämän suhteellisen kirjaimellisesti ja hetkessä koko auditorio muuttui yhdeksi surisevaksi ääneksi. Kaikki puhuivat toisilleen ja keskustelut olivat eläväisiä. Tobias katseli tätä hetken ja keskeytti yleisön puheensorinan julistaen, että ei se ideoiden keksiminen niin vaikeaa ole.

Tobias puhui digitaalisesta kaupasta ja miten sitä pitäisi kehittää ja ylläpitää tulevaisuudessa. Tobias kertoi muun muassa, kuinka ajattelutapaansa ja arviointikykyään voi parantaa. ”Kuinka tiedät, että olet oikeassa?” oli yksi kysymyksistä, jonka hän esitti puhuessaan. Hän tarkoitti, että on tärkeää kokeilla ideoitaan ja ennen kaikkea epäonnistua yhdeksän kertaa kymmenestä. Hän otti myös esille kuinka etiikkaa ja moraalia ei voi mitata, mutta ne ovat tärkeitä ja arvokkaita liiketoiminnan ohjaajia. Mitä sen sijaan voi mitata, on asiakkaiden tyytyväisyys ja se, millainen kuva heillä on yrityksestä.

Ilta päätettiin tyylillä, kuplivalla ja verkostoitumalla vielä lisää Clarion Hotel:in suuressa salissa. Siellä osallistujille oli tarjolla kolmen ruokalajin päivällinen naurulla höystettynä, sillä lavalle asteli sekä koomikko että Ehandel.se:n tiimi. Illan aikana näytettiin myös jääkiekon maailmanmestaruuskisojen neljännesvälierä Suomen ja Ruotsin välillä. Huolimatta monista nauruista ja kannustushuudoista pelin aikana, haluamme päättää tämän vuoden Emeetin onnittelemalla Suomea voitosta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest