Emeet DB Schenkerin Janne Matikka: Verkkokaupassa puhaltaa positiiviset tuulet

”Digitalisaation tuomat sovellukset, kuten letka-ajo, itse ajavat autot, tekoäly, robotiikka ja lohkoketjut odottavat jo käyttöönottoaan.”

 

Ilmoitus

Syksyn Emeet Helsingissä pidetään 1. lokakuuta. Haastattelemme ennen tapahtumaa yhteistyökumppaneita ja tänään vuorossa on DB Schenker. Kysymyksiin vastaa DB Schenkerin Janne Matikka, Head of Field Sales, eCom & Indoor, Helsinki (kuvassa).

 

 

TEEMME YHTEISTYÖSSÄ EHANDEL EVENTIN KANSSA HAASTATTELUJA VALIKOITUJEN YHTEISTYÖKUMPPANEIDEN KANSSA.

 

 

Kerro hieman yrityksestänne ja tarjoamistanne palveluista.

- DB Schenker on globaalisti 140 maassa toimiva logistiikka-alan yritys ja palvelemme asiakkaitamme läpi Suomen. Tarjoamme asiakkaillemme luotettavia maakuljetuksia Euroopan laajimmassa verkostossamme. Palveluihimme kuuluvati myös meri- ja lentokuljetukset sekä varastointipalvelut. Verkkokaupassa ja laajemmin pakettiliiketoiminnassa olemme olleet mukana 20 vuotta. Kuluttajien verkkokauppatoimituksien noutopisteverkostoa on laajennettu varsinkin viime vuosina. DB Schenkerin noutopisteitä on tällä hetkellä lähes 1 000 ympäri Suomen R-kioskeissa, K-marketeissa ja paikallisissa yrityksissä.

Ilmoitus

 

Millaiselta markkinat alallanne näyttävät tällä hetkellä?

Verkkokaupassa puhaltaa positiiviset tuulet ja markkina Suomessa on kasvanut voimakkaasti viimeisinä vuosina. Vuonna 2019 tämä verkkokaupan kasvu jatkuu edelleen ja suomalaisista yhä useampi kuluttaja ostaa verkosta. Tämä näkyy luonnollisesti myös meillä kuljetusyhtiöiden puolella kasvavana volyyminä.

 

Millaisia muutoksia on arvionne mukaan odotettavissa tulevaisuudessa?

- Verkkokaupan kasvu jatkuu varmasti samanlaisena vielä useita vuosia. Kuluttajien valintoihin vaikuttavat kasvavassa määriin ekologisuus, taloudellisuus ja yhteiskunnallinen vastuu. Meillä on nämä samat arvot yrityksessämme ja teemme jatkuvasti kehitystoimenpiteitä tarjotaksemme laadukkaita, ekologisia ja järkeviä ratkaisuja niin kuluttajille kuin yrityksille.

 

Miten alanne on muuttunut digitalisaation myötä?

Disruptio muuttaa pelikenttää jatkuvasti, kun aiemmat asiakkaamme ja kumppanimme tulevat mukaan logistiikkaliiketoimintaan. Esimerkiksi Amazon, Uber ja Scania ovat laajentaneet toimialaansa kuljetusten puolelle. Lisäksi digitalisaation tuomat sovellukset, kuten letka-ajo, itse ajavat autot, tekoäly, robotiikka ja lohkoketjut odottavat jo käyttöönottoaan. Kaikista näistä meillä on jo kehitysprojekteja käynnissä.

- Näkemystemme mukaan vanhoihin kaavoihin kangistuneet yritykset menettävät asemaansa läpinäkyville ja ketterille yrityksille, jotka hallitsevat suuret volyymit ja pienet katteet sekä näitä hallitsevan datan. Alan menestykselle on tärkeää avoimuus ja verkostoituminen sekä innovatiiviset kumppanuudet, joihin mekin panostamme. Näitä ovat esimerkiksi osoitetietoa kehittävä What3words, robottikuorma-autoa kehittävä Einride ja Fraunhofer-instituutti, jonka kanssa teemme syvällistä tulevaisuuteen tähtäävää kehitystyötä mm. tekoälyn osalta.

 

Oletteko olleet aikaisemmin mukana Emeet-tapahtumissa? Jos olette, niin kerro kokemuksistanne.

- Olimme ensimmäistä kertaa kumppaneina kevään 2019 tilaisuudessa ja koimme tapahtuman erittäin onnistuneeksi. Tapasimme ennakkoluulottomia verkkokauppiaita, jotka olivat tapahtuman luonteen mukaisesti tulleet jakamaan omia hyviä ajatuksiaan ja oppimiskokemuksiaan verkkokauppaan liittyen. Saimme erinomaista tietoa verkkokauppiaan arkeen liittyvissä asioissa.

 

Millä mielin lähdette syksyn Emeetiin?

- Lähdemme avoimin mielin oppimaan vielä syvällisemmin verkkokaupasta ja verkkokauppiaista. Pyrimme jakamaan omia hyviä kokemuksia kokonaisvaltaisesta toimitusketjun kehittämisestä ja totta kai kuuntelemaan ideoita, miten me voimme tarjota vielä asiakaskeskeisimpiä logistiikkapalveluita. Tervetuloa keskustelemaan kanssamme!