”Pääasiallinen muutos, jonka me näemme on, että asiakkaat odottavat kaiken tapahtuvan todella nopeasti.”
Syksyn Emeet Helsingissä pidetään 1. lokakuuta. Tulevien viikkojen aikana haastattelemme tapahtuman yhteistyökumppaneita ja tänään vuorossa on Boomerang. Kysymyksiin vastaa Boomerangin Ilja Kukushkin (Business Development & Return Handling, kuvassa).
TEEMME YHTEISTYÖSSÄ EHANDEL EVENTIN KANSSA HAASTATTELUJA VALIKOITUJEN YHTEISTYÖKUMPPANEIDEN KANSSA.
Kerro meille hieman yrityksestänne ja millaisia palveluja tarjoatte!
- Boomerang prosessoi yli kuusi miljoonaa pakettia vuodessa. Huolehdimme kaikki 3PL asteet, varastoinnin, tuotteiden keräilyn ja palautukset, joihin on sisällytetty asiakasprosessi: kirjanpito sekä varaston hallinta. Useimmat asiakkaistamme ovat alansa johtavia ja pyytävät Boomerangia käsittelemään suurempia määriä, tarjoavat korkeatasoista palvelua, luotettavaa toimitusta ja suuren joustavuuden.
Miltä alanne markkinat näyttävät tällä hetkellä?
- Tänä päivänä näemme todella suuren dynaamisten logistiikkapalveluiden tarpeen ja palveluiden tarve on paljon suurempi kuin perinteisten 3PL-palveluiden. On oltava todella joustava ja avomielinen tarjotakseen erilaiset, hintansa arvoiset palvelut asiakkaille. Suurin osa yrittäjistä, jotka tulevat meille, haluavat one-stop solutions –palvelun eivätkä he halua ulkoistaa palveluja moninkertaisesti. Meillä on tapana sanoa asiakkaillemme, että heidän pitäisi ainoastaan keskittyä liiketoiminnan kasvuun ja me hoidamme loput. Yrityksellämme on meneillään merkittävä kasvukausi juuri nyt, joten uskomme todella, että joustavuus on pääasiallinen avain menestykseen. Näemme myös, että nopeiten tällä hetkellä verkkokaupan alalla kasvavat yritykset ovat niitä, jotka myyvät kapea-alaisia tuotteita maailmanlaajuisesti ja se kertoo, että meillä on aina oltava ratkaisu kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin.
Millaisia muutoksia voimme odottaa tulevaisuudessa?
- Me odotamme, että kova ulkoistamisen kysyntä jatkaa kasvuaan, joten meidän on oltava hyvin valmistautuneita jatkuvaan laajentumiseen. Pääasiallinen muutos, jonka me näemme on, että asiakkaat odottavat kaiken tapahtuvan todella nopeasti. Kaikki uudet asiakkaamme haluavat päästä nopeasti toimintaan kun he tulevat meille, sanotaanko “Plug-n-play” -ratkaisulla, ja meidän on toimitettava se. Tämä kehitys on tulossa palapelin kriittisimpiin osiin, mikä pitää meidät alan johtavien joukossa tällä sektorilla. Lisäyksenä vielä, että asiakkaiden henkilökohtainen kohtaaminen meidän puoleltamme on tulossa aivan yhtä tärkeäksi.
Kuinka ala on muuttunut digitalisaation myötä?
- Suurin osa palveluistamme on juuri digitaalisia. Jos aikaisemmin kaikki oli halpatyövoimaa, nyt kaikessa on kysymys parhaista mahdollisista IT-ratkaisuista, helpoista toteutuksista ja prosessin optimoinnista. Asiakkaat eivät enää halua nähdä paperia: ei paperisia laskuja, palautuskuponkeja tai toimitusilmoituksia. Kaikki tulee digitalisoitumaan ja on helpommin saatavilla puhelimen kautta. Toinen asia, joka muokkaa digitalisointia, on kuluttajien käytöksen muuttuminen – ihmiset haluavat monia vaihtoehtoja ja valintojen vapauden kun he ostavat onlinella, joten haluavatko he pakettinsa lähimpään toimituspisteeseen vai saada sen suoraan käsiinsä niin pian kuin mahdollista – tämä on asia, jonka asiakkaat sanelevat. Eivät myyjät, kuten oli aikaisemmin.
Oletteko osallistuneet Emeetin aikaisemmin? Millaiset teidän kokemuksenne ovat?
- Kyllä. Olimme mukana myös keväällä 2019. Yleisesti palaute on ollut todella hyvää. Tilaisuuden organisointi on todella korkeaa tasoa ja uskomme vakaasti, että tapahtuman formaatti on ihanteellinen. Meille merkitsee eniten, kun kuulemme haasteista, joiden kanssa verkkokauppiaat ovat kasvokkain juuri nyt. Tämä luo meille mahdollisuuden reagoida nopeasti juuri näihin haasteisiin ja voimme hyödyntää tätä tietämystä oman yrityksemme kehityksessä ja strategisessa kasvussa.
Millaisia odotuksia teillä on Helsingin syyskuisen Emeetin edellä?
- Toki, odotamme eniten monien erilaisten verkkokauppiaiden tapaamista. On aina mielenkiintoista seurata jo aiemmin tapaamiemme verkkokauppiaiden kehitystä sekä tavata täysin uusia tulijoita. Lähdemme aina tämänkaltaisiin tapaamisiin avoimin mielin jakamaan kokemuksiamme. Haluamme todella antaa osallistujille jotain arvokasta kun osallistumme joihinkin ryhmäkeskusteluihin. Päivän lopuksi katsomme uusien asiakassuhteiden kehitystä ja tutkimme uusia mahdollisuuksiamme.