Elintarvikkeiden verkko-ostaminen kasvanut rajusti vuodessa

Maailmanlaajuisesti elintarvikkeiden verkko-ostaminen on kasvanut 15% kahden viime vuoden aikana. Euroissa kasvu tarkoittaa reilua 60 miljardia

Ilmoitus

Pakattujen ja tuoreiden elintarvikkeiden verkko-ostaminen on kasvanut maailmanlaajuisesti 15 % kahden viimeisen vuoden aikana. Luottamuksen kasvu verkko-ostamiseen on johtanut siihen, että kuluttajat ovat laajentaneet ostamistaan yhä useampiin tuoteryhmiin. Tämä käy ilmi globaalin markkinatutkimusyritys Nielsenin tuoreesta raportista.

94 prosenttia tehnyt verkko-ostoksia

Vuoden 2018 Nielsen Connected Commerce -raportti kuluttajien verkko-ostamisesta kertoo, että 94 % suomalaisista kuluttajista, joilla on käytössään internet-yhteys on tehnyt verkko-ostoksia. Raportti kertoo myös, että 5 % suomalaisista digikuluttajista on ostanut tuoreita elintarvikkeita verkosta ja näiden ostajien määrä on tuplaantunut vuodesta 2017.  Maailmanlaajuisesti Nielsen arvioi, että elintarvikkeiden verkko-ostamisen 15 % kasvu on lisännyt päivittäistavararoiden verkkokaupan ostoja reilulla 60 miljardilla eurolla kahden viime vuoden aikana.

Tuoteryhmiä, joilla on edelleen eniten verkko-ostajia ovat: matkustus (lentoliput, matkat, autonvuokraus jne), tapahtumaliput (konsertit, urheilutapahtumat, teatteri jne) sekä kirjat ja musiikki. Edellämainittuja tuoteryhmiä on ostanut 67%, 60% ja 57%  suomalaisista kuluttajista. Tuoteryhmät, joissa verkko-ostajien määrä on kasvanut eniten edelliseen vuoteen verrattuna ovat tapahtumaliput  (+ 8 %-yksikköä), pakatut elintarvikkeet (+ 6 %-yksikköä – ostajia nyt 13 %:ia) sekä  kauneus ja hygienia (kosmetiikka, hiukset, ihonhoito jne), joita sanoo ostaneensa 38 % kuluttajista,  mikä on + 5 %-yksikköä enemmän kuin vuonna 2017. Lähes neljännes (23 %) suomalaisista on tilannut verkosta kotiin toimitettuna ravintolaruokaa ja osa myös ateriakasseja.

- Seuraamalla verkko-ostamisen kehittymistä edelläkävijämaissa kuten Etelä-Koreassa, missä verkko-ostamisen osuus on jo huikeat 20 % kaikesta päivittäistavaramyynnistä, tiedämme,  että kuluttajien verkko-ostaminen noudattaa tiettyä kaavaa. Matkustaminen, muoti sekä kirjat ja musiikki ovat tyypillisiä tuoteryhmiä, joissa tehdään ensimmäiset verkko-ostot. Uuden ostotavan tullessa tutuksi ja luottamuksen kasvaessa ostettavien tuoteryhmien valikoima kasvaa seuraavaksi kauneuden ja hygienian tuoteryhmiin sekä vauvojen tuotteisiin. Tämän jälkeen ostamista laajennetaan edelleen pakattuihin ja tuoreisiin elintarvikkeisiin. Tätä todentaa viime vuosien aikana havaitsemamme merkittävä kehitys elintarvikkeiden verkko-ostamisessa sekä valmiiden aterioiden kotiin tilaamisessa,  kertoo Sanna Kotakorpi, Maajohtaja Nielsen Suomi.

Rajat hämärtyvät

Nielsenin raportti paljastaa, että kuluttajat ovat valmiimpia ostamaan pakattuja ja tuoreita elintarvikkeita verkosta,  kun tarjolla on erilaisia laadun takeita tai erityisiä ostopäätöstä tukevia vaihtoehtoja.  45 % suomalaisista kuluttajista sanoo, että rahat takaisin takuu tuotteista, jotka eivät vastaa tilausta rohkaisisi heitä verkko-ostamiseen.  Joka kolmatta kuluttajaa houkuttelisi, jos tilauksesta puuttuvalle tuotteelle saisi saman päivän aikana korvaavan tuotteen. 37 % suomalaisista kuluttajista puolestaan toivoo ilmaista toimitusta määrätyn tilaussumman ylittyessä.

Kuluttajien kasvava hyväksyntä verkkokauppaa kohtaan sekä jatkuvasti kehittyvä sähköinen kaupankäynti ovat hämärtäneet verkko-ostamisen ja kivijalkakaupan rajoja. Muutama vuosi sitten verkko-ostaminen keskittyi vielä matkoihin, muotiin sekä kirjoihin ja musiikkiin, mutta tulemme näkemään verkko-ostamisen kasvavan uusissa tuoteryhmissä. Seuraava askel verkko-ostamisen kehityksessä ovat todennäköisesti innovaatiot, jotka entistä paremmin yksilöivät tarjontaa ja suosituksia kuluttajille ja siten säästävät kuluttajien aikaa ja rahaa.