Ekamarket.com haastaa duopolin

Myös elintarvikkeiden myynti on siirtymässä nettiin.

Haluamasi tuotteet ovat yhden klikkauksen päässä ja ostokset tuodaan lyhyehköllä toimitusajalla suoraan kotiin. Yksi netissä toimivista ruokakaupoista on alkuvuodesta toimintansa aloittanut Ekamarket.com, joka toteuttaa ensimmäisenä Suomessa verkkoruokakaupan joukkorahoituksen. Oulussa toimiva yhtiö avasi heinäkuun puolivälin jälkeen joukkorahoituksen hankinnan sivustollaan. Tarkoituksena on kehittää palveluja pääkaupunkiseudulla.

Ilmoitus

- Joukkorahoitussivu on avattu eilen (22.7) ja sinne on heti tullut sijoituksia eli hyvin on lähtenyt käyntiin! Joukkorahoituksen tilannetta voi seurata livenä täällä: https://www.ekamarket.com/osakeanti. Samalta sivulta löytyy linkki, josta pääsee tekemään oman sijoituksen, Ekamarket.comin toimitusjohtaja ja osaomistaja Ville Kuusisto (kuvassa) kertoo haastatteluhetkellä.

Yhtiön tavoitteena on kerätä yhden miljoonan euron lisäpääomatavoite. Ville Kuusisto on vakuuttunut siitä, että sijoittajat näkevät tässä otollisen sauman ja uskoo tavoitteen toteutuvan.

- Uskomme ilman muuta. Suomessa on tarve hyvälle verkkoruokakaupalle ja uskomme, että saamme mukaan sekä tavallisia ihmisiä, jotka ovat kyllästyneet Keskon ja SOK:n ylivaltaan, että sijoittajia, jotka näkevät verkkoruokakaupassa olevan valtavan kasvupotentiaalin, hän sanoo.

Ekamarket.com haluaa luoda tavallisten kuluttajien kautta vaihtoehdon ruokajättien rinnalle.

Eurostatin mukaan ruoka Suomessa on noin 20 prosenttia kalliimpaa kuin EU-maissa keskimäärin ja Ekamarket.comin aikomuksena on tuoda muun Euroopan tasoiset hinnat tuotteiden laadusta tinkimättä myös suomalaisten ruokapöytään.

 

Myymäläverkoston kustannukset puuttuvat

Ekamarket.comin taustalla on perustajatiimi, jonka valttikorttina on tietotaito teknologian ja verkkomainonnan alalla. Tätä osaamista ollaan nyt soveltamassa kuluttajan käden ulottuville. Automatiikan ja robotiikan avulla kustannukset on mahdollista pitää kurissa. Ekamarket.com on suunniteltu asiakaslähtöisestä näkökulmasta, jossa asiakas ostaa vain sen mitä tarvitsee.

- Meillä ei ole kalliin myymäläverkoston kustannuksia. Tavoitteemme on toteuttaa robotiikan avulla tilausten keräily ja jakelu selvästi edullisemmilla kustannuksilla kuin myymälöissä tehtävä keräily. Markkinoinnin ja tuotehallinnan automatisointiin ja optimointiin löytyy jo nyt tehokkaat työkalut, Ville Kuusisto kertoo.

Ilmoitus

Nettiliikkeessä on niin ikään mahdollista ohittaa kaupoissa kassan viereen asetetut karamellihyllyt ja muut houkutukset.

- Myymälät on suunniteltu siten, että niissä vietetään mahdollisimman paljon aikaa ja saadaan asiakkaat tekemään ylimääräisiä heräteostoksia. Kaupassakäynnin kokonaiskustannuksia voidaan laskea tarjoamalla asiakkaille juuri heille räätälöity ostokokemus, hän selvittää.

 

Asiakaslähtöinen palvelu

Ekamarket.com korostaa monessa eri yhteydessä sitä, että he ovat suurista ketjuista riippumaton toimija. Se mahdollistaa esimerkiksi edullisempien, mutta edelleen laadukkaiden tuotteiden maahantuonnin muualta Euroopan Unionin alueelta.

- Myymme niitä tuotteita, joita asiakkaat haluavat ostaa. Koska olemme ketjuista riippumattomia, voimme ottaa valikoimaan tuotteita myös asiakkaiden palautteen ja toiveiden mukaan ja esimerkiksi tuoda laadukkaita ja edullisia tuotteita EU:n alueelta, Ville Kuusisto selvittää.

Yhtiö kehittää jatkuvasti toimintaansa ja tekoäly on tulossa enenevissä määrin myös asiakasta lähelle.

- Miltä tuntuisi, jos perustarvikkeet eivät loppuisi kotoa koskaan? Tulemme näkemään tilausten automatisointia perustuen ostofrekvenssiin ja yksittäisten tuotteiden tilausmääriin. Jatkuvasti tilattavien tuotteiden osalta voidaan asiakkaalle kertoa milloin tehdä tilaus, jotta esimerkiksi maito, pasta, wc-paperi tai astianpesuaine eivät koskaan ole lopussa vaan niistä tulee oikea-aikainen muistutus, jonka avulla tilauksen voi tehdä hetkessä ja missä vain, Ville Kuusisto kertoo.

Ensimmäiset sovellutukset ovat kuitenkin yksikertaisempia ja muotoutuvat vähitellen esimerkiksi allergikoille ja kasvissyöjille suotuisiksi.

- Ensimmäiset sovellukset ovat asiakasprofilointiin ja omaan sekä samankaltaisten käyttäjien ostokäyttäytymiseen perustuvia tuotesuosituksia ja vähitellen sitä pystytään laajentamaan esimerkiksi ruokavaliosta ja ruoka-ainerajoituksista syntyvään profilointiin. Kasvissyöjälle ei kannata tarjota kinkkua ostettavaksi vaan tuotteita, joita muut kasvissyöjät ovat tilanneet, hän sanoo.

 

”Miksi lähteä räntäsateessa hehtaarimarkettiin”

Kipinä netissä toimivan ruokakaupan perustamiseen lähti perustajatiimiin omista kokemuksista, jotka kuitenkin ovat kuluttajalle kuin kuluttajalle läheisiä.

- Idea lähti liikkeelle, kun aloimme miettiä miksi pitää jatkuvasti käydä kaupassa räntäsateessa pitkän työpäivän jälkeen ostamassa aina samoja tuotteita. Halusimme, että Suomessakin voisi toimia fiksu verkkoruokakauppa, joka palvelee kuluttajia tuomalla tavarat kotiin edullisesti ja helposti. Ei ole pakko ajaa autolla hehtaarimarkettiin vaan vapaa-ajan voisi käyttää harrastuksiin ja yhteiseen aikaan perheen kanssa, Kuusisto selvittää.

Monissa muissa maissa nettiruokakaupat ja erilaiset tilattavat, valmiit ruokakassit ovat jo standardi.

- Monissa länsimaissa tämä on jo arkipäivää, mutta Suomessa ei duopolin haluttomuuden takia ole ollut juurikaan mahdollisuuksia käyttää verkkokauppaa ruuan ostamiseen.

Tämä ajatus yhdistettynä perustajatiimin digitaaliseen osaamiseen synnytti ruokakaupan, josta muutamalla klikkauksella saa kotiovelle kaikki elintarvikkeista kissanruokaan – ja paljon siltä väliltä.

Ekamarket.com aloitti toimintansa helmikuussa 2019. Yhtiö tavoittelee tänä vuonna yhden miljoonan euron myyntiä.