”Ei mitään kerrottavaa tulevaisuuden suunnitelmista”

Näin vastasi Amazon EU:n äänitorvi Ehandelille, kun puheenaiheeksi tuli laajentuminen muihin Pohjoismaihin.

Huomio oli mullistavaa, kun Amazon rullasi veikeiden käännösten ja kummallisten hintojen siivittämänä pohjoismaisille markkinoille ja avasi markkinapaikkansa Amazon.se keskiviikkona. Avajaispäivä muistutti kuin sirkusmenoja konsanaan – se nauratti ja raivostutti, esiin pulpahti epäonnistuneiden konekäännösten tulva.

Ehandelin sisarsivuston toimittaja sai kiinni Amazonin edustajan, joka kertoo lisää, miksi lanseeraus osui juuri tuolle päivälle, 28. lokakuuta.

Ilmoitus

 Lanseerasimme, koska olimme valmiita. Lanseerasimme yli 150 miljoonaa tuotetta, mikä on suurin lanseerauksemme koskaan. Meidän oli oltava valmiina huomattavan tuotteiden määrän kanssa, joilla on hyvät hinnat ja kaiken piti olla paikallaan, jotta voimme taata luotettavan ja nopean toimituskokemuksen. Tänään olemme sitä mieltä, että pystymme tähän, Amazon EU:n äänitorvi sanoo alunperin Ehandelin sisarsivuston haastattelussa.

Kaikesta huolimatta, Amazonin markkinapaikka houkutteli heti suuren määrän kävijöitä.

Millaiset odotukset heillä on verrattain pienessä Ruotsissa?

Olemme täällä pitkällä tähtäimellä. Siksi fokuksemme nyt on, että voimme taata hyvän asiakaskokemuksen, suuren valikoiman hyvään hintaan ja nopeat, luotettavat toimitukset. Kokemuksemme sanoo, että näillä kolmella asialla saa asiakkaat ostamaan Amazon.se:ltä ja he tulevat myös takaisin.

Yhtäältä heidän ei tarvitse voittaa ainoastaan asiakkaidensa luottamusta vaan hankinnan alla ovat myös ruotsalaiset kauppiaat, jotka ovat ainakin jossain määrin suhtautuneet asiaan nihkeänlaisesti.

Oletteko yllättyneitä, että useammat kauppiaat eivät ole hypänneet kelkkaan?

Lanseerasimme Amazon.se:n yli 150 miljoonalla tuotteella, joista tuhannet ovat ruotsalaisilta kauppiailta. Tämä on suurin lanseerauksemme historian aikana. Olemme siis erittäin iloisia tästä aloitusvalikoimasta. Olemme edelleen ensimmäisessä päivässä ja tiedämme, että meillä on paljon työtä edessä voittaaksemme ruotsalaisasiakkaiden ja -kauppiaiden luottamuksen. Ja sen me aiomme tehdä.

 

Ilmoitus

”Emme ole koskaan valmiita”

Se mitä Ruotsissa ei ole ainakaan vielä tarjottu on Amazon Prime, ei siitäkään huolimatta, että esimerkiksi palveluun sisältyvä striimauspalvelu löytyy jo maasta.

Olemme omistautunueet Ruotsille pitkällä tähtäimellä ja tulemme parantamaan tarjontaa asiakkaille lisäämällä valinnan mahdollisuuksia, varmistamalla, että meillä on hyvät hinnat, nopeat toimitukset ja lanseeraamalla uusia toimintoja ja palveluita. Tämä on jatkuvasti käynnissä oleva työ emmekä ole koskaan valmiita, he kertovat.

 

Hyödynnättekö Ruotsia lanseerataksenne paikalliset sivustot myös muissa Pohjoismaissa?

Huomiomme on Amazon.se:n lanseerauksessa ja että voimme taata jatkuvasti parantuvan asiakaskokemuksen. Meillä ei siis ole mitään kerrottavaa potentiaalisista tulevaisuuden suunnitelmista.