Ehdolla EU:n solidaarisuuspalkinnon saajaksi – pelasti monet yrittäjät

”Palkinto voidaan myöntää taholle, joka on erityisen merkittävästi auttanut koronapandemian aiheuttamien moninaisten haittojen torjumisessa.”

Korona pisti maailman sekaisin alkuvuodesta, niin Suomessa kuin muuallakin. Monelle kivijalkakauppiaalle se merkitsi täydellistä tulojen menetystä ja niitäkin löytyi, jotka eivät olleet edes aloittaneet yrityksensä digitalisoimista.

Verkkokauppa-alustoja tarjoava Vilkas Group ojensi tuolloin auttavan kätensä ja aloitti #pelastetaankauppa-kampanjan. Sen tarkoituksena oli auttaa ahdinkoon joutuneita yrityksiä ja tästä tuli menestys. Vilkas tarjosi kuuden kuukauden ilmaista aikaa alustallaan, jolloin kauppiaalla oli mahdollisuus pienellä vaivalla siirtää myymälä verkkoon ja lähteä digitalisoimaan myyntiä. Kampanja toi portaaliin lähemmäs 1300 yritystä ja 500 verkkoon pelastettua yritystä.

Ilmoitus

 

LUE MYÖS: Vilkas Group auttaa koronan kurittamia kivijalkayrittäjiä

 

Tämä työ on nyt huomioitu ja #pelastetaankauppa-kampanja on ehdolla EU:n solidaarisuuspalkinnon saajaksi.

Tuntuu hyvältä olla ehdolla, koska todella paljon tässä on tehty kampanjan eteen töitä. Tarjoamamme ilmaisen verkkokaupan lisäksi, olemme ottaneet vahvasti kantaa ja kääntyneet myös EU:n puoleen etenkin kaupan tulevaisuutta koskevissa avainkysymyksissä. Emmekä suinkaan ole lopettaneet, meillä on tekeillä myös merkittävä uusi aloite, josta voimme luultavasti jo lähiviikkoina kertoa, Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski sanoo tiedotteessa ja jatkaa:

Etenkin nyt koronan toisen aallon läikkyessä jo päälle, voimme olla varmoja, että syksyn ja erityisesti joulun myynti tulee luultavasti ennätyksellisessä määrin keskittymään verkkoon. Siksi kaikilla verkkokauppaan nyt panostaneilla on enemmän kuin täysi syy tyytyväisyyteen.

 

Kampanja pelasti suklaapuodin

Vilkas esittelee tiedotteessaa yhden yrityksen, jolle kampanja oli elintärkeä.

Verkkokauppa ihan täysin pelasti meidän keväämme. Myynti putosi ensin 100 prosenttia, mutta kun pääsimme #pelastetaankauppa-kampanjan avulla verkkoon, saimme pelastettua 80 prosenttia liikevaihdosta. Tavarat eivät jääneet varastoon, tamperelaisen herkkukauppa Tallipihan Suklaapuodin toinen omistaja Hanne Tuori-Kalliokoski sanoo.

Ilmoitus

Hän kertoo samalla, että verkkokauppa loi uskoa tulevaisuuteen ja he ovat sen ansiosta uskaltaneet tehdä isot ostot syksyä ja joulumyyntiä varten.

Suklaapuodin kertomus käy suoraan sydämeen. Tieto siitä, että olemme onnistuneet auttamaan satoja yrittäjiä ympäri maata ja välillisesti vielä paljon useampia todella lämmittää, Korkiakoski sanoo.

 

Muut vaikuttajat kommentoivat ehdokkuutta

 

Kova työ koronahaittojen torjumiseksi jatkuu monella rintamalla. Silti on sanottava, että yli 500 verkkoon ilmaiseksi autettua yritystä ja lähes 1300 yritystä #pelastetaankauppa-portaalissa on melkoinen saavutus, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

 

LUE MYÖS: "Miljardikasvu ilman toista korona-aaltoakin"

 

Kampanjamme on ollut mielestäni kiitettävän innovatiivinen moneen suuntaan. Olemme tarjonneet mahdollisuuksia niin suomalaisille yrittäjille, kuluttajille kuin uskoakseni merkittävän askeleen koko suomalaiselle yhteiskunnalle. #pelastetaankauppa-kampanjan menestys on vankka näyttö digitalisoitumisen merkityksestä, erityisesti siitä miten digitalisoitumiseen ei ole enää kellään varaa olla panostamatta. Forbesin vuoden 2011 legendaarinen artikkeli ’Now Every Company Is A Software Company’ toteutui, vaikkakin 10 vuotta myöhemmin, Ohjelmisto- ja e-business ry:n toimitusjohtaja Rasmus Roiha toteaa tiedotteessa.

 

LUE MYÖS: "Amazon tulee syksyllä 2020"