Digitaalinen makeover: Muotijätti saattaa vähentää lähes 200 työpaikkaa

Aikoo säästää 1,5 miljoonaa euroa.

Designkankaista ja kodintarvikkeista tunnettu Marimekko kertoo tänään, että heidän on vähennettävä henkilöstöä. Yritys joutuu muokkaamaan toimintaansa koronan ja kiihtyvän digitalisoitumisen myötä.

Pandemia on vauhdittanut kuluttajien muuttunutta ostokäyttäytymistä ja tehostanut sektorin rakenteellisia muutoksia, kuten digitalisointia. Se on nopeuttanut siirtymistä digitaalisiin myyntikanaviin asiakkaiden keskuudessa – mukaan lukien uudet asiakasryhmät – ja tämä tulee vaikuttamaan tulevaisuudessa Marimekon valintoihin koskien jakalukanavia, Marimekko kirjoittaa ylimääräisessä lehdistötiedotteessa.

Ilmoitus

Yritys suunnittelee nyt 193 viran, kaikkiaan 432 virasta, vähentämistä, tai säätämistä. Neuvottelut ammattiliiton ja työntekijöiden kanssa alkavat 19. elokuuta Suomessa ja ne kestävät odotusten mukaan kuutisen viikkoa. Vastaavanlaisia neuvottelua aloitetaan myös yrityksen toiminnoissa Skandinaviassa, Pohjois-Amerikassa ja Australiassa.

Paitsi mahdolliset työpaikkojen vähentämiset, tulemme myös harkitsemaan neuvotteluissa mahdollisia työnkuvan muutoksia, työmetodeita ja työn organisointia, jolla olisi huomattava vaikutus työntekijöiden asemaan sekä mahdollisesti ulkoistamaan tiettyjä toimintoja, Marimekko kertoo englanninkielisessä tiedotteessa.

Marimekko aikoo säästää 1,5 miljoonaa euroa uudelleenjärjestelyillä.

Näillä ikävillä, mutta välttämättömillä toimilla tarkoituksemme on taata yrityksemme taloudellinen asema pitkällä tähtäimellä, yhtiön toimitusjohtaja Tiina Alahuhta-Kasko sanoo.

Yrityksen liikevaihto laski 20 prosenttia toisen neljänneksen 2020 aikana. Myynti laski viime vuoden lähes 30 miljoonasta eurosta tämän vuoden noin 23,3 miljoonaan euroon.

Kiitos lojaalien asiakkaidemme ja meidän todella osaavan henkilökuntamme, tukkukauppa, onlinemyynti ja lisenssimaksut auttoivat meitä rajaamaan liikevaihtomme laskun 20 prosenttiin, Alahuhta-Kasko sanoo.

Marimekko pystyi sopeuttamaan toimintaansa nopeasti siinä poikkeuksellisessa tilanteessa, jonka koronavirus aiheutti ja tuloksemme toisella neljänneksellä oli hyvä suoritus ajatellen vaikeita olosuhteita, hän sanoo.

Ilmoitus