DHL Expressin raportti: Myös B2B-hankinnat siirtyneet verkkokauppaan

”Vuoteen 2025 mennessä 80 prosenttia kaikesta toimittajien ja hankinta-ammattilaisten välisestä kaupankäynnistä tulee tapahtumaan digitaalisissa kanavissa.”

Kuluttajaverkkokaupasta tutun kehityskulun ennustetaan toistuvan ripeään tahtiin yritysten välisessä kaupankäynnissä. Näin ennustaa DHL Expressin tuore raportti The Ultimate B2B E-commerce Guide: Tradition is out. Digital is in.

DHL Express kertoo tänään lähetetyssä tiedotteessa, että B2C-verkkokauppaostosten määrä kasvoi heidän verkostossaan 40 prosenttia viime vuoden 2020 aikana edellisvuoteen verrattuna. Verkkokaupan kasvu ei heidän mukaansa rajoitu kuitenkaan vain kuluttajakaupaan vaan jo ennen pandemiaa vuonna 2019 myynti B2B-verkkokaupoissa ja markkinapaikoilla oli kasvanut globaalisti 18,2 prosenttia ja oli suuruudeltaan 12,2 biljoonaa dollaria. Nyt globaalin B2B-verkkokaupan volyymin ennustetaan nousevan 20,9 biljoonaan dollariin vuoteen 2027 mennessä.

Ilmoitus

Pandemia-aikaa on eletty nyt reilu vuosi. Tuona aikana olemme nähneet, kuinka digitalisaatio otti muutamassa kuukaudessa 10 vuoden harppauksen ja sen myötä kansainvälisestä verkossa ostamisesta tuli uutta normaalia arkea. Kehitys oli sama sekä kuluttaja-asiakkaita palvelevissa yrityksissä että yritysten välisessä kaupankäynnissä: verkkokaupan on havaittu olevan liiketoiminnan menestyksen edellytys sekä nykyhetkessä että tulevaisuudessa. Tämän seurauksena myös maailmanlaajuisten pikakuljetusten tarve tulee kasvamaan, ja DHL Express on valmiina auttamaan yrityksiä, DHL Expressin globaali myyntijohtaja Michiel Greeven sanoo tiedotteessa.

 

Diginatiivit vaativat sujuvuutta

Ostopäätöksiin vaikuttaa muun muassa tekniikkaa tottuneesti käyttävä milleniaalien sukupolvi, joka tekee globaalisti katsottuna 73 prosenttia kaikista B2B-hankintapäätöksistä. Samat diginatiivit vaativat sujuvuutta myös B2B-ostoksilta ja se kannustaa yrityksiä investoimaan digitaalisiin myyntiratkaisuihin sekä myyntialustoihin.

Saadakseen irti parhaan hyödyn uusista kansainvälisen verkkokaupan tarjoamista mahdollisuuksista B2B-yritysten kannattaa mukauttaa toimintaansa ostokäyttäytymisen muutokseen. Erityisesti millenniaalien lisääntyvä osuus B2B-päätöksentekijöistä vie alan digitalisaatiota eteenpäin. B2B-asiakaskokemukselta odotetaan samaa kuin hyvältä digitaaliselta B2C-kokemukselta, DHL Expressillä muun muassa globaaleista verkkokaupparatkaisuista vastaava Leendert van Delft sanoo.