DB Schenkerin Janne Matikka: ”Vanhoihin kaavoihin kangistuneet yritykset menettävät asemaansa”

”Olimme vierailijoina mukana viime vuonna Emeetissä ja koimme sen erittäin kiinnostavaksi ja tarpeelliseksi tapahtumaksi. Tämän takia päätimme lähteä tänä vuonna mukaan kumppaneina.”



Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on Partner_Emeet.gif

Helsingin Emeetissä tavataan huomenna. Ehandel.fi:n sivuilla haastatellaan toukokuun aikana tapahtuman yhteistyökumppaneita. Nyt vuorossa DB Schenker. Kysymyksiin vastaa Head of Field Sales, eCom & Indoor, Janne Matikka (kuvassa).

Kertokaa yrityksenne taustoista!

DB Schenkerin tarina sai alkunsa vuonna 1872, kun Gottfried Schenker perusti Schenker & Co. -yhtiön Itävallassa ja aloitti kansainväliset kappaletavarakuljetukset Euroopassa. Yritys laajeni nopeasti ja erikoistui pikakuljetuksiin, huolintaan ja messupalveluihin. Saksan rautatiet osti Schenkerin vuonna 1931. Samaan aikaan Reino Lahtikari perusti Suomessa Kuljetuskeskus Oy:n, josta tuli sittemmin Kiitolinjan kulmakivi.

Vuosikymmenten ja monien yritysjärjestelyiden kautta DB Schenker on globaalisti 140 maassa toimiva logistiikka-alan yritys. Suomen vankka jalansija perustuu Kiitolinja-ketjuun, joka tuotti DB Schenkerin kotimaan kuljetuspalveluita. Nykyisin kotimaan palveluita DB Schenkerin kumppanina tuottaa Vähälä Yhtiöt. Verkkokaupassa ja laajemmin pakettiliiketoiminnassa olemme olleet mukana 20 vuotta.

Noutopisteverkostoa on laajennettu varsinkin viime vuosina. Ruotsi on DB Schenkerin maista suurin 1600 noutopisteen verkostollaan.

Mitkä ovat tärkeimmät periaatteenne?

DB Schenkerin periaatteet kiteytyvät arvoihin ja tavoitteeseen. Tavoitteemme (purpose) mukaisesti edistämme liiketoimintaa ja ihmisten elämää muokkaamalla tapoja, joilla maailmamme yhdistyy (We advance businesses and lives by shaping the way our world connects). Toimintamme periaatteet löytyvät arvoistamme ”Win together, Push limits, Play fair be honest, Take customers further, Be one team with one goal ja Walk the talk.”

Millä tavalla digiala on muuttunut viimeisen kahden vuoden aikana teidän näkökulmasta?

Disruptio muuttaa pelikenttää jatkuvasti, kun aiemmat asiakkaamme ja kumppanimme tulevat mukaan logistiikkaliiketoimintaan. Esimerkiksi Amazon, Uber ja Scania ovat laajentaneet toimialaansa kuljetusten puolelle. Lisäksi digitalisaation tuomat sovellukset, kuten letka-ajo, itse ajavat autot, tekoäly, robotiikka ja lohkoketjut odottavat jo käyttöönottoaan. Kaikista näistä meillä on jo kehitysprojekteja käynnissä.

Mihin suuntaan uskotte alan kehittyvän lähivuosien aikana ja mitä toimenpiteitä teette pysyäksenne kehityksessä mukana?

Näkemystemme mukaan vanhoihin kaavoihin kangistuneet yritykset menettävät asemaansa läpinäkyville ja ketterille yrityksille, jotka hallitsevat suuret volyymit ja pienet katteet sekä näitä hallitsevan datan. Alan menestykselle on tärkeää avoimuus ja verkostoituminen sekä innovatiiviset kumppanuudet, joihin mekin panostamme. Näitä ovat esimerkiksi osoitetietoa kehittävä What3words, robottikuorma-autoa kehittävä Einride ja Fraunhofer-instituutti, jonka kanssa teemme syvällistä tulevaisuuteen tähtäävää kehitystyötä mm. tekoälyn osalta.

Mikä on tärkein markkina-alueenne?

DB Schenker on globaali yritys ja siten läsnä kaikilla tärkeillä talousalueilla. Suomessa toimimme Länsi-, Etelä- ja Itä-Suomessa, ja kumppanimme Vähälä Yhtiöt tuottaa palveluitamme Keski- ja Pohjois-Suomessa. Suomen väestön ja teollisuuden painottuminen Etelä-Suomeen korostaa luonnollisesti Turun, Tampereen ja pääkaupunkiseudun kolmiota. Suomessa meillä on omaa henkilöstöä lähes 1300 ja näiden lisäksi työllistämme välillisesti huomattavan määrän alan alihankkijoita.

Miten erotutte kilpailijoista?

DB Schenker on Suomen ainoa logistiikka-alan yritys, joka myy kaikki kuljetusmuodot eli maa-, lento- ja merikuljetukset sekä varastontipalvelut saman katon alta. Tarjoamme myös ainutlaatuisen kansainvälisen verkostomme 140 maassa, joihin olemme yrityksenä sijoittuneet.

Millä tavalla teette yhteistyötä alan eri yritysten kanssa?

DB Schenker tekee runsaasti yhteistyötä useiden yritysten kanssa varsinkin toiminnan kehittämisen osalta. On luontevaa hankkia palveluita niiden tuottamiseen erikoistuneilta yrityksiltä, olivat ne sitten turvallisuutta, digitalisaatiota, osaamista tai jotain muuta osa-aluetta parantavia toimenpiteitä. Olemme myös ennakkoluulottomasti mukana pienyritysten kehitystyössä, jos näemme tuotteilla olevan edellytyksiä alan kehittämiseen.

Esimerkiksi verkkokaupan jakeluverkostoa olemme laajentaneet kehittämällä eSchenker-applikaatioon työkalun, jonka avulla mikä tahansa yritys voi toimia noutopisteenä ilman kassapääteintegraatioita.

Oletteko aikaisemmin olleet mukana Emeetissä ja mitkä ovat kokemuksenne aikaisemmista tapahtumista?

Olimme vierailijoina mukana viime vuonna tutustumassa tapahtumaan ja koimme sen erittäin kiinnostavaksi ja tarpeelliseksi tapahtumaksi. Tämän takia päätimme lähteä tänä vuonna mukaan kumppaneina.

Mitkä ovat odotuksenne tämän kevään Emeetistä?

Pyrimme tapaamaan ennakkoluulottomia verkkokauppiaita, jotka haluavat kehittää toimitusketjuaan ja laajentaa sen palveluvalikoimaa. Uskomme myös, että tilaisuudesta tarttuu eväitä omaankin työhömme ja voimme kehittää verkkokaupan logistiikkapalveluitamme vieläkin asiakaskeskeisemmin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest