Danske Bank: Verkkokaupoista ostetaan eniten Helsingissä

Danske Bankin tuoreen kyselyn mukaan verkkokauppa on yleistynyt eniten ruokakaupassa, mutta useimmat ostavat verkosta eniten vaatteita.

Suurinta verkkokaupan suosio on nuorten ja pääkaupunkiseudulla asuvien keskuudessa, kertoo Danske Bankin tuore kuluttajakysely.

Kyselyn mukaan 36 prosenttia helsinkiläisistä hankkii yli puolet ostamistaan huonekaluista ja kodinkoneista netistä, kun muualla Suomessa osuus on vain 27 prosenttia. Vaatteiden ja ruuan verkkokaupan osalta suunta on sama.

Ilmoitus

Shoppailuintoon vaikuttaa silti edelleen ostajan ikä. 18-39-vuotiaista noin 55 prosenttia hankkii vähintäänkin puolet vaatteista verkossa.

Verkkokaupan suurta osuutta Helsingissä selittää osittain juuri nuorten suosio, sillä kiinnostus verkkokauppaan on matalampaa vanhemmilla ikäluokilla. Silti tulos osoittaa, että verkkokauppa on saanut jalansijaa alueella, jossa on kauppakeskusten kapasiteettia lisätty eniten, Danske Bankin ekonomisti Jukka Appelqvist sanoo.

Maantieteellisesti toiseksi yleisintä verkkokaupoista ostaminen on pitkien etäisyyksien Pohjois- ja Itä-Suomessa.

 

Ruuan verkkokauppa kasvussa

Viimeisen vuoden aikana ruuan verkkokauppa on yleistynyt, vaikka se on edelleen pientä. Vuosi sitten ruokaa oli joskus hankkinut verkosta 19 prosenttia. Nyt ruokaa netistä ostaa jo neljännes.

Ruuan verkkokauppa eroaa muista verkkokaupan alueista siinä, että se on alueellisesti rajattua. Päivittäistavaroita voi ostaa verkkokaupoista vain suurimmissa kaupungeissa. Yleistymisestä huolimatta ruokaostosten tekeminen vaikuttaa olevan yllättävän vähäistä jopa muuten verkkokaupoista paljon ostavien keskuudessa, Appelqvist jatkaa.

 

Ilmastohuoli laskussa

Samassa kyselyssä tiedusteltiin myös suomalaisten suhtautumista ilmastonmuutokseen sekä miten kulutustapoja on muutettu sen vuoksi. Tutkimuksen mukaan huoli ilmastonmuutoksesta on laskenut vuodessa. Vuosi sitten 29 prosenttia kertoi olevan erittäin huolissaan ilmastonmuutoksesta, kun tällä kertaa vain 20 prosenttia oli sitä mieltä.

Ilmoitus

Muutos ilmastoasenteissa on tapahtunut juuri tässä erittäin huolissaan olevien määrässä. Yksi selitys asenteiden muuttumiselle voi löytyä ilmastonmuutoksen luonteesta: se on pitkäaikainen ilmiö, jonka eteneminen ja torjuminen ovat hitaita prosesseja. Lisäksi niiden osuus, jotka eivät ole huolissaan, on kasvanut. Voi olla, että runsas keskustelu ilmastonmuutoksesta on aiheuttanut vastareaktioita, Jukka Appelqvist analysoi.

Kyselyn mukaan huolen pienentyminen näkyy myös kulutustottumuksissa, sillä 24 prosenttia ilmoitti, ettei ole muuttanut kulutustottumuksiaan ilmaston vuoksi. Vuosi sitten sama luku oli 19 prosenttia

Eniten kulutustaan ovat muuttaneet nuorimmat ja vanhimmat ikäluokat. Vähiten muutoksia ovat tehneet keski-ikäiset, Jukka Appelqvist sanoo.

 

Tiedot kerättiin web-kyselynä 19.12. – 23.12.2019 välisenä aikana YouGovin kuluttajapaneelissa. Kyselyn virhemarginaali on +/- 2,3 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Danske Bank kertoi kyselystä tänään julkaistussa tiedotteessa.