CDON:in Väliharju: Black Friday on vuoden tärkein päivä

Singles Day jää varjoon.



CDON:in toimitusjohtajana muutama viikko sitten aloittanut Kristoffer Väliharju korostaa, että Black Friday on vuoden tärkein myyntipäivä.

Kalenterivuoden viimeinen neljännes on monelle yritykselle vuoden tärkein. Ennen joulumyynti katsottiin alkavan joulukuussa, mutta verkkokauppiaat ottavat tavallaan varaslähdön joulumarkkinoilla marraskuun isoilla myyntipäivillä Singles Day ja Black Friday.

Singles Day jää Black Fridayn varjoon

Singles Day on viime vuosina nostanut profiiliaan, mutta jää edelleen selvästi Black Fridayn valtavaan varjoon. CDON.COM on valmistautunut vuoden tärkeimpään myyntipäivään huolellisesti: Varastossa pitää olla riittävästi tavaraa, kampanjoiden pitää olla laadukkaita ja asiakaspalvelu valppaana.

– Viimeinen vuosineljännes on meille tärkein, ja pitää huolehtia siitä, että vastaamme sekä asiakkaiden että kauppiaidemme huutoon, CDON:in toimitusjohtaja Kristoffer Väliharju toteaa ehandel.se:n haastattelussa.

Vaikka myös CDON panosti Singles Dayhin, Väliharju korostaa, että Black Friday painii aivan omassa sarjassaan.

– Black Friday on erittäin paljon tärkeämpi, sen voin sanoa. CDON.COM oli aikoinaan mukana tuomassa Black Fridayn Ruotsiin, ja sen jälkeen päivästä on tullut Pohjoismaiden suurin kauppapäivä, eikä vain verkkokaupan osalta. Vaikka Singles Day on kansainvälisesti isoin, Black Friday on Pohjoismaissa tärkein, ja meille se on vielä erityisessä asemassa, koska olimme tuomassa Black Fridayta tänne,  Väliharju sanoo.

”Täysillä eteenpäin”

Kristoffer Väliharju korvasi Magnus Fredinin CDON.COM:in toimitusjohtajana parisen kuukautta sitten. Ennen pestiä Väliharju oli muissa tehtävissä yhtiössä, jossa hän on nyt olla palkkalistoilla puolisentoista vuotta.

Se, että yhtiö oli hänelle tuttu, oli Väliharjun mielestä eduksi aloittaessaan toimitusjohtajana.

– Siirtoon ei liittynyt dramatiikkaa, ja oli helpottavaa huomata, että näin kävi. Muuten tämän tyyppiset vaihdokset saattavat aiheuttaa vähän levottomuutta. Mutta koen, että olemme menneet koko ajan täysillä eteenpäin, Väliharju sanoo.

Kehitys kohti markkinapaikkoja

CDON.COM toimii Qliro Groupin alaisuudessa. Emoyhtiö on ilmoittanut, että sen alla toimivat yhtiöt tulevat jatkossa olemaan entistä itsenäisempiä. CDON:illa on kaksi pidemmän aikavälin tavoitetta: markkinapaikalla pitää olla ulkopuolisten kauppiaiden osalta 20 prosentin vuosittainen kasvu, ja sen lisäksi yhtiön liikevoittoprosentti pitää olla kolmen prosentin luokkaa.

Kristoffer Väliharju sanoo, että eri markkinapaikat vastaavat tällä hetkellä noin 40 prosenttisesti verkkokaupasta. Tämän hän näkee isona mahdollisuutena myös CDON.COM:ille.

– Kehitys kulkee kohti markkinapaikkoja. Yksittäisillä kauppiailla on vaikeampi saada äänensä kuuluviin. Samalla tavalla kuin pienet kaupat aikoinaan muuttivat ostoskeskuksiin hyödyntääkseen asiakasvirtoja, näen että meidän kauppiaamme voivat keskittyä tuotteisiinsa ja meidän tehtävä on huolehtia, että ne tavoittavat asiakkaita mahdollisimman edullisesti. Tarjoamme myös kauppiaille mahdollisuuden tavoittaa uusia markkinoita, ilman, että he joutuvat investoimaan teknologiaan ja markkinointiin, Väliharju kertoo.

Kansainvälisten jättien puristuksessa pitää käyttää omia vahvuuksia

Kristoffer Väliharju tietää, että CDON.COM kilpailee kansainvälisiä jättiläisiä vastaan. Siinä kilpailussa pitää korostaa omat vahvuudet, jottei jää isompien jalkoihin. Isoimmat voivat tiputtaa hintoja, mutta Pohjoismaisella yhtiöllä on muita valttikortteja: Nopeat toimitukset, parempi asiakaspalvelu ja kestävämmät tuotteet.

– Teemme yhteistyötä etenkin pohjoismaisten ja eurooppalaisten kauppiaden kanssa, ja pidämme huolen siitä, että tuotteet ja palvelut vastaavat asiakkaiden vaatimuksia. Tarjoamme asiakkaille paikallisen vaihtoehdon ja palvelemme heitä jokaiselle pohjoismaisella kielellä, Kristoffer Väliharju sanoo.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest