”Brändit suoriutuivat paremmin sosiaalissa ja ihmisoikeuskysymyksissä kuin ympäristökysymyksissä”

Zalando raportoi tänään kokemuksiaan do.MORE-strategian ensimmäisestä vuodesta.

Zalando julkaisi lokakuussa 2019 do.MORE-strategian, jossa se sitoutui standardiensa jatkuvaan nostamiseen ja työskentelemään vuoteen 2023 mennessä ainoastaan niitä noudattavien kumppaneiden kanssa. Samalla yhtiö teki kestävyysarviot pakollisiksi kaikille brändeille, jotka myyvät alustalla.

Ensimmäinen arviointikerta on nyt takana ja muotijätti sai tällä kierroksella kestävyystietoja 250 brändiltä. Tiedot kerättiin SAC:n ja Higg CO:n kanssa. Tarkoituksena on ymmärtää alan haasteet paitsi yksilöllisesti myös kollektiivisesti.

Ilmoitus

 

Ja mitä sitten tuloksista voidaan sanoa?

Tietojen mukaan brändit saavat enemmän pisteitä sosiaalisista ja ihmisoikeuskysymyksistä kuin ympäristökysymyksistä. Brändit ovat keskittyneet erityisesti palkkoihin, terveyteen, turvallisuuteen ja työaikoihin. Ympäristön osalta jotkut brändit paneutuvat kasvihuonepäästöihin, mutta kaikki eivät suinkaan valitse sitä painopisteensä alueeksi.

Ensimmäistä kertaa meillä on bränditasolla vertailukelpoista tietoa kestävästä kehityksestä, jolloin saamme mahdollisuuden kehittää yhdessä standardeja, jotka vievät alaamme eteenpäin. Ensimmäisten tulosten kautta näemme suuren eron brändien havaitsemissa riskeissä. Opimme, että meidän on yhdessä korostettava kasvihuonekaasupäästöjen kaltaisten aiheiden tärkeyttä, jotta voimme saada aikaan vaikuttavimman muutoksen, Kate Heiny, Zalandon kestävän kehityksen johtaja sanoo tiedotteessa.

Roolinsa takia Zalando tarkasteli myös omaa toimintaansa konsernitasolla. Zalandon tulokset vastaavat alan keskiarvoa sekä sosiaalisissa että ympäristökysymyksissä.

Osana seuraavia vaiheita Zalando osallistuu parhaillaan varmennuskokeiluun SAC:n kanssa edistääkseen yrityksen itsearviointi -tietojen tarkkuutta ja uskottavuutta. Pilottihankkeesta saatuja kokemuksia käytetään yhtiön mukaan edistämään BRM:ään sovellettavan todentamismenettelyn seuraavia vaiheita.

 

Avoimuudessa parantamisen varaa

Nyt saatujen tietojen valossa erityisesti avoimuuteen pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Se edellyttää kuitenkin tutustumista tuotantoketjun eri vaiheisiin. Siitä syystä Zalando on julkaissut kaikki Tier 1 -tunnusten toimittajansa omien kanaviensa sekä Open Apparel (OAR) -rekisterinsä kautta. OAR on avoimen lähdekoodin työkalu, joka kartoittaa vaatteiden tuotantolaitoksia maailmanlaajuisesti ja antaa jokaiselle laitokselle yksilöllisen tunnuksen.

Kaiken työn avulla yhtiö haluaa kehittää kumppaniensa kanssa ratkaisuja, jotka ovat kestäviä tuotantoketjun alusta loppuun saakka.

Ilmoitus

Viime kädessä he haluavat kuitenkin jakaa tietoa asiakkaidensa kanssa ja auttaa heitä tekemään kestävämpiä valintoja.

Asiakkaamme pyytävät yhä useammin lisätietoja ostamistaan tuotteista ja niiden valmistustavasta. Jotta asiakkaamme saisivat mahdollisimman selkeää tietoa brändin käyttäytymisestä kestävyyden osalta, tiedon on ensin oltava vertailukelpoista ja myös vahvistettua. Ensimmäisen kerätyn datan ja varmennuspilotin käynnistyttyä otamme oikeat askeleet ja jatkamme tätä seuraavien vuosien ajan, Kate Heiny sanoo.

Muotigigantti kertoo käynnistävänsä vuoden 2021 alussa yhdessä SAC:in ja Higg Co:n kanssa brändiarviointinsa seuraavan kierroksen ja jatkaa kumppaniensa tukemista BRM-työkalun täyttämisessä ja yhteisten standardien saavuttamisessa.

Yhtiö kirjoittaa myös, että on alkanut arvioida yli 3 000 tuotemerkkikumppaniaan ja yksityistä tuotemerkkiään Sustainable Apparel Coalitionin (SAC) ja Higg Co:n Higg BRM:n perusteella ja pyrkii laajentamaan kestävän kehityksen mittaamista koskevan standardin maailmanlaajuiseksi.