“Black Weekin verkkomyynti kasvoi 66 prosenttia”

“Verkkokauppiaat tekevät ennätystulosta ja logistiikkatoimittajat saavat venyä huippusuorituksiin tänä jouluna” ennustaa Vilkas Group.

Black Weekin myynnin paino oli vielä kivijalassa, mutta verkkokaupan kasvu tilausmäärissä kipusi silti jo lähelle 70 prosenttia. Joulukaupan kasvu verkossa olisi varmasti muutenkin vähintään tätä luokkaa, mutta uusi vakava koronapiikki on nostamassa sen vielä ihan eri tasolle, Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski sanoo.

Vilkkaan arviot perustuvat yli 2000 suomalaisen verkkokaupan reaaliaikaisiin tietoihin.

Ilmoitus

Joulumyynti verkossa on helposti tuplaantumassa. Suurempikin kasvu on mahdollinen. Tiukentuvat koronarajoitukset eivät ehtineet vielä merkittävästi vaikuttaa Black Weekin myyntiin ja silti sen verkkokaupan tilausmäärät kasvoivat 66%, tarkalleen ottaen. Nyt kun korona pitää ihmiset joulun alla kotona entistä enemmän, niin kyllä kasvuvauhti lyö kaikki ennätykset, hän arvioi.

Vilkkaan mukaan paketteja lähtee tänä vuonna logistiikkatoimijoiden verkostoon tuplasti enemmän kuin viime vuonna.

Onhan tämä melkoinen haaste koko verkkokaupan logistiikalle. Vaikka logistiikkatoimittajat ovat varmasti osanneet varautua toimitusruuhkiin, niin kyllä asiakkaiden on hyvä olla ajoissa liikkeellä. Kotimaisiin verkkokauppiaisiin kannattaa tässä kohtaan luottaa. Korona on aika lailla sekoittanut logistiikkaa maailmalla, Markku Korkiakoski jatkaa.

Vilkkaan tilastoista ilmenee kuitenkin, että tilausmäärien kasvusta huolimatta kertaoston määrä on pienentynyt.

Euromääräisesti Black Weekin myynti kasvoi 29% viime vuodesta. Myyntiä on siis reippaasti enemmän kappalemäärissä, mutta säästäminen näkyy ostoskorien koossa, joka on pudonnut melkein neljänneksen viime vuodesta. Oikeastaan hyvin looginen kehitys tähän omituiseen vuoteen nähden kaiken kaikkiaan, Markku Korkiakoski sanoo.

 

Ennätyskasvu

Markku Korkiakoski on laskenut ennakkoarvion koko vuodelle koskien verkkokaupan kasvua.

Varovainen arviomme tähänastisen datan ja kokonaistilanteen perusteella on 65 prosentin kasvu tilausmäärissä. Koko vuoden euromääräinen kasvu verkkomyynnille on näillä tiedoin arvioituna noin 25 prosenttia. Ja toiveemme on, että kun koko koronakriisin ajan olemme koettaneet pitää kotimaisen verkkokaupan ja kotimaisen työn puolta, niin ihmiset nyt ostaisivat suomalaista ja suomalaisista verkkokaupoista, hän sanoo suurta huomiota saaneen #pelastetaankauppa-kampanjan hengessä.

Ilmoitus

#pelastetaankauppa-kampanja auttoi reilut 500 kivijalkakauppiasta verkkokauppaan.

Vilkas Group kertoi tuoreista luvuista tiedotteessa aiemmin tänään.