Black Friday: ”Verkossa shoppaillaan suunnitelmallisesti – kivijalkamyymälät altistaa spontaaniostoille”

Verkko tukee kivijalkaa - entä mitkä ostot hävettävät niin, että ne tehdään pääasiassa netissä?

Maksujätti Klarna ja tutkimustoimisto Nepa teki loka-marraskuun aikana kuluttajille suunnatun kyselyn, johon vastasi kaikkiaan 11 000 kuluttajaa 11 eri maasta. Mukana oli reilut tuhat suomalaista.

Tutkimuksen mukaan kuluttajat, jotka shoppailevat onlinella Black Weekin aikana ovat suunnitelmallisempia kuin fyysisiin myymälöihin hakeutuvat. Kivijalkaliikkeissä tehdään useammin spontaaniostoksia.

Ilmoitus

Klarnan kansainvälisessä vertailussa amerikkalaiset, britit, saksalaiset ja ruotsalaiset tekevät enemmän ostoja netissä kuin fyysisissä liikkeissä. 

 

Seksilelut hankitaan verkosta

Maksujätti teki keväällä tutkimuksen, jonka mukaan suomalaiset pitäytyvät perinteissä ostojensa suhteen Black Fridayn aikana ja suosituin kategoria on elektroniikka, jonka jälkeen eniten ostetaan vaatteita ja muuta siihen liittyvää, urheiluvälineitä sekä kauneustuotteita. 

18-24-vuotiaiden keskuudessa jonkinmoisen suosion saavat erotiikkaan liittyvät tuotteet, kuten seksilelut. Vanhempien 57-75-vuotiaiden joukossa tämä innostaa vain 5 prosenttia kyselyyn vastanneista. Kyseinen kategoria on myös jonkinlainen tabu. Suomalaiset hankkivat kyseiset tuotteet mieluiten verkosta, kun lähes kaikkea muuta käydään hakemassa myös kivijalkaliikkeistä.

Lisäksi ainoastaan viihdettä ja elektroniikka ostetaan mieluummin verkkokaupoissa kuin kivijalassa.

Klarnan kyselyn mukaan Z-sukupolvi (18-24-vuotiaat) hankkivat useimmiten joululahjat Black Weekin aikana. 26 prosenttia vastaajista sanoi näin. 41-56-vuotiaista 16 prosenttia sanoi tekevänsä näin ja suurista ikäluokista 57-75 vuotta vain 9 prosenttia aikoo hankkia lahjat alennusmyynneistä.

 

Vanhimmat kyynisempiä

Kyselyn mukaan nuoremmat ikäluokat odottavat nyt huikeita alennuksia, kun vanhemmat ovat tämän suhteen kyynisempiä.

Ilmoitus

63 prosenttia 18-24-vuotiaista odottaa Black Fridayna ja Cyber Mondayna suuria hinnan alennuksia. 24-40-vuotiaista näin sanoo 51 prosenttia, mutta sen jälkeen tapahtuu notkahdus. 41-56-vuotiaista vain 29 prosenttia uskoo huikeisiin hintojen alennuksiin ja 57-75-vuotiaista vain 19 prosenttia jaksaa uskoa niin.

Merkittävien hankintojen osalta hinnan alennuksiin uskoo 69 prosenttia 18-24-vuotiaista, 59 prosenttia 24-40-vuotiaista, 45 prosenttia 41-56-vuotiaista ja 31 prosenttia 57-75-vuotiaista.

Verkkoa käytetään näinä aikoina kivijalkaliikkeissä tapahtuvan shoppailun tukena ja monet käyvät netissä vertailemassa hintoja ja alennuksia varsinkin elektroniikkatuotteiden, viihteen, vapaa-ajan harrastusten ja urheiluvälineiden osalta.