Klarna raportoi voimakkaasta kasvusta Black Weekin aikana. Maksujätti kertoo, että myynti maanantaista alkaen on kasvanut 41 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.
Ilmiötä voidaan verrata esimerkiksi konserttilippuihin, joita ihmiset jonottavat lippupisteillä - nyt sama tapahtuu digitaalisessa ympäristössä. Sadat tuhannet suomalaiset suunnittelivat selkeästi valvovansa keskiyöhön, mikä näkyy ensimmäisen tunnin ostopiikissä. Shoppailijat ikään kuin odottivat verkkokauppojen ovella sitä, kun Black Fridayn päätarjoukset alkavat, Klarnan markkinointijohtaja Jannica Nyman kertoo tiedotteessa.
Suomalaiset kuluttavat silti harkitusti ja ostot eivät juurikaan poikkea tavanomaisesta. Maksujätin tilastojen valossa Black Weekin aikana ostetaan paljon tuotteita arkikäyttöön.
Eniten kasvaneet kategoriat ovat silti elektroniikka, korut ja asusteet sekä lasten tuotteen. Myyntiä on verrattu tavalliseen päivään.
Shoppailijoiden joukosta erottuu myös yksi ryhmä eli yli 66-vuotiaat, jotka ovat lisänneet ostojaan viikon aikana.
Perjantaiaamuun mennessä suosituin ostopäivä oli ollut maanantai.
Vaikka lopulliset myyntiluvut nähdään vasta Cyber Mondayn jälkeen, jo tämänhetkisten tietojen valossa voidaan sanoa, että Black Friday on laajentanut suosiotaan suomalaisten keskuudessa. Aiempina vuosina tarjoukset ovat olleet erityisesti nuorten suosiossa, mutta tänä vuonna myös yli 66-vuotiaat ovat ostaneet aiempaa ahkerammin verkosta Black Friday -viikon aikana, Jannica Nyman toteaa.
Klarnaa käyttää Suomessa yli 6500 verkkokauppaa.
LUE MYÖS: Black Fridayna hankitaan vaatteita ja elektroniikkaa – tuttuus on valttia
Myynnin kasvu (vrt. viime vuoden Black Friday -viikkoon)
- Koko viikko (pe aamu klo 08 saakka) +41%
- Maanantai +87%
- Tiistai +63%
- Keskiviikko +46%
- Torstai +8%
Suosituimmat tuotekategoriat
- Elektroniikka
- Korut ja asusteet
- Lasten tuotteet
Suosituimmat tuotekategoriat (kasvu vrt. viime vuoden Black Friday -viikkoon)
- Viihde +109%
- Koti ja puutarha +85%
- Korut ja asusteet +75%
Miesten ja naisten osuus ostajista
- Miehet: 25%
- Naiset: 75%
Ostajien ikäjakauma
- 18-25 15%
- 26-35 30%
- 36-45 28%
- 46-55 15%
- 56-65 8%
- 66-75 3%
- 76-85 vähemmän kuin 1%
- 85+ vähemmän kuin 1%
Ostajien ikäjakuman muutos (vrt. viime vuoden Black Friday -viikko)
- 18-25 36%
- 26-35 27%
- 36-45 39%
- 46-55 36%
- 56-65 49%
- 66-75 52%
- 76-85 49%
- 85+ −25%
(Lähde: Klarna; Klarnan myyntidata Suomessa 23.11.2020 klo 0.00 ja 27.11. klo 8.00 välisenä aikana.)