Autojen verkkokauppa on vakiinnuttanut paikkansa

”Autojen hankkiminen verkosta on vakiinnuttanut paikkansa suomalaisten kulutustottumuksissa”.

Autojen verkkokauppaan erikoistunut Beely kertoo kasvattaneensa liikevaihtoaan 205 prosenttia viime vuonna 2021. Beely on ollut markkinoilla kolme vuotta. 

Liikevaihtomme kasvoi vuonna 2021 edelliseen vuoteen verrattuna 205 prosenttia. Asiakaskanta kokonaisuudessaan kasvoi 130 prosenttia. Näihin lukuihin ei voi olla muuta kuin tyytyväinen, autoilun verkkokauppa Beely Oy:n toimitusjohtaja Pertti Pigg kertoo.

Ilmoitus

Beely kirjoittaa tiedotteessa, että se tunnetaan parhaiten autoilun kuukausiveloitteisia palveluita tarjoavista yrityksistä Suomessa. Tiedot selviävät tutkimusyhtiö ValueClinicin loka–marraskuussa 2021 tekemästä tutkimuksesta. Yksi tutkimuksen teettäjistä on Beely. Tutkimukseen vastasi 1464 suomalaista. 

Erinomaisessa tunnettuudessa on osansa rohkealla ja toimialan perinteistä poikkeavalla markkinoinnilla. Olemme uudistaneet myös lähestymistavan auton hankintaan. Ensimmäinen valintaperuste ei ole auton merkki. Ostaja pääsee auton valinnassa liikkeelle omasta käyttötarpeestaan kuten siitä, tarvitaanko perheautoa, pientä kauppakassia tai onko kyse ensiautosta. Toki merkki edelläkin voi valintaa tehdä, Pigg sanoo.

 

Ostajalle huolettomuus on tärkeä ominaisuus

Autoilijoille huolettomuus on yhä tärkeämpi ominaisuus, Beely kertoo. 66 prosenttia suomalaisista on kiinnostunut huolenpitosopimuksista ja nuorista 82 prosenttia pitää niitä kiinnostavina. Merkittävää auton hankinnassa on myös, millaiset kilometrimäärät sillä on ajettu. 

Auton hankintaan usein liitetty vaivalloisuus ja erikoistietämyksen tarve eivät enää ole tätä päivää. Kun hankkii käytetyn auton kuukausimaksullisena palveluna, autoilusta tulee helppoa ja huoletonta. Kuukausipakettiin sisältyvät huollot, katsastukset sekä myös korjaukset. Se, että autoillamme ei ole ajettu 100 000 kilometriä enempää, lisää ajovarmuutta entisestään, Pigg toteaa.

 

Nuoret etunenässä

Auton ostaminen verkosta on luontevaa varsinkin alle 35-vuotiaille. Heistä noin kolmannes voisi ajatella auton ostamista verkkokaupasta. Kaikista auton ostajista verkkokauppaa voisi ajatella joka viidennes. Beely kertoo edelleen, että muuhun verkkokauppaan verrattuna heillä peruutusprosentti on minimaalisen pieni. 

Auto on verkkotilaustuote siinä missä mikä tahansa muukin tuote. Toki verkkotilaamisen on oltava aidosti kätevää ja kauppaehtojen tilaajalle turvalliset. Ostajalla on oltava varmuus, että hän pystyy perumaan verkosta tekemänsä autotilauksen, jos niin haluaa. Erittäin harva haluaa, Pigg kertoo.

Ilmoitus

 

Naisten osuus on huomattava

Beelyn autokaupassa puolet ostajista on naisia, vaikka autojen omistajista Suomessa vain kolmannes on naisia. 

Tulevaisuus näyttää mikä on valtavirtaa auton hankintatavoissa. Ehkäpä naisautoilijat edelläkävijöinä vievät meitä kohti tätä muutosta. Vaivaton verkko-ostos tuntuu kiinnostavan enemmän kuin perinteinen kiertelyurakka kivijalkaliikkeissä, Pigg sanoo ja jatkaa:

Naisautoilijoiden mieltymys autoverkkokauppaan voi liittyä osittain myös siihen, että naisilla auto ei tutkitusti ole miesten tavoin osa identiteettiä. Naiset lähestyvät asiaa käytännöllisemmin kuin miehet, mutta toki automerkkimieltymyksiäkin löytyy.

Naisuatoilijat hankkivat varsinkin Kiaa, mutta myös Fordeja, Toyotaa ja Nissania.