Asiantuntijat: Amazon.se kuusi kuukautta myöhemmin

”Tarvitaan vain 6-12 kuukautta lisää”.

Viime vuoden elokuussa pyysimme kourallista markkinoinnin asiantuntijoita ennustamaan, kuinka Amazon.se tulee vaikuttamaan Ruotsin verkkokauppaan. Asiantuntijat olivat melko yhtä mieltä siitä, että oli suuri mahdollisuus, että Amazon ottaisi suuren osan markkinoiden näkyvyydestä muutaman kuukauden kuluessa. Yrityksen valtava tuotevalikoima ennusti nopeutta nousta pinnalle esimerkiksi Googlessa. Ehkä ei kaikissa kategorioissa, mutta tarpeeksi, jotta sen olemassaolo tuntuisi ruotsalaisten verkkokauppojen keskuudessa.

Nyt kun on kulunut noin kuusi kuukautta siitä, kun Amazon.se avasi ovensa, joten käännyimme jälleen asiantuntijoiden puoleen selvittääkseemme, miten he ovat törmänneet Amazoniin päivittäisessä työssään ja millainen näkyvyys verkkojätillä on nyt Ruotsissa.

Ilmoitus

Onko Amazon murtanut Ruotsin markkinat? Otetaan asiasta selvää.

 

Oletteko huomanneet Amazon.se:n, mitä tulee omaan työhönne?

Olemme huomanneet, että Amazon on lisännyt vähitellen investointejaan joihinkin kategorioihin, ja tämä on erityisesti havaittavissa Google Shoppingissa. Näyttöjen osuus on kasvanut ja koska he ovat suuri toimija, sillä on vaikutusta, Karl Lindberg AdRelevancesta sanoo.

Sekä kyllä että ei. Google Adsin osalta heillä on suuri läsnäolo tietyissä segmenteissä, esimerkiksi elektroniikassa, kun taas tuskin näemme savuakaan heistä verkkokaupan muissa segmenteissä, Pineberryn perustaja Michael Wahlgren kertoo ja lisää:

Hakukoneoptimoinnilla olemme mitanneet 1500 suurta ja tärkeää Amazon-avainsanaa siitä lähtien, kun he aloittivat Ruotsissa. Vaikka Amazon parantelee vähitellen näitä avainsanoja, he sijoittuvat silti vain kolmanneksi yhdellä avainsanoista ja vain reilut 20 niistä kymmenen parhaan joukkoon. Samanaikaisesti Amazonin tärkein SEO-vahvuus on heidän valtava valikoimansa, mikä tarkoittaa, että he voivat näkyä monilla pienemmillä avainsanoilla, ja me näemme varmuudella, että he näkyvät useammissa ja useammissa tämän tyyppisissä hauissa.

 

Lähentelee ruotsalaisia verkkokauppiaita

Michael Wahlgren vertaa Amazon.se:tä ruotsalaiseen CDONiin, jossa on nähty amerikkaisjätin tulo.

Ilmoitus

Jos analysoimme niiden orgaanista näkyvyyttä esimerkiksi Sistrix Visibility Index -sovelluksen avulla, näemme, että nykyään heillä on noin puolet vähemmän näkyvyyttä Ruotsissa kuin CDON:lla, mutta ero näiden markkinapaikkojen välillä pienenee nopeasti, Michael Wahlgren sanoo.

 

”Huikea kiinnostus jatkuu”

WGP-nimisen toimiston konsultti Johannes Trolin kertoo samalla ruotsalaisten Amazoniin liittyvien hakujen huimasta kasvusta.

Kiinnostus Amazonia kohtaan on edelleen huikeaa. Googlen hauissa Amazon on ehdottomasti haetuimpien joukossa Ruotsissa. Hakumäärätiedot osoittavat myös, että ruotsalaiset etsivät nyt Amazonia eri tavoin yli 800 000 kertaa kuukaudessa. Hakuja on yli kaksi kertaa niin paljon kuin ennen ruotsalaisen verkkosivuston avaamista, Johannes Trolin kertoo ja myös hän haluaa verrata tätä ruotsalaiskauppiaisiin:

Kuukausi julkaisun jälkeen sivusto ilmestyi lähes 30000 avainsanalle. Nyt, kuusi kuukautta myöhemmin, tämä määrä on yli 150000 avainsanaa, joista 50 prosentilla on Amazon sivuilla 1-3 hakutulosta. Heidän 10 000 suosituimman avainsanansa kokonaishaku on yli 1,6 miljoonaa hakua kuukaudessa. Vasta viimeisen kuuden kuukauden aikana tapahtuneen kasvun myötä Amazon on jo saavuttanut paremman näkyvyyden kuin useat ruotsalaiset verkkokaupat, kuten Ginza, ja se on monien, kuten Dustin ja MediaMarkt, kintereillä.

 

Melko pieni vaikutus

Elektroniikkasegmentti toistuu useissa asiantuntijoiden vastauksissa, ja tällä alalla Amazonin tulisi perinteisesti olla vahva. TopDogin toimitusjohtaja Christian Rudolf on tarkastellut tarkemmin kyseistä alaa.

Yksi segmentti, jossa ajattelin heidän päässeen aika pitkälle kuudessa kuukaudessa, on elektroniikka. Amazonin tarjonta on siellä vahvaa. Mutta istuin alas ja tarkistin hakutiedot manuaalisesti löytämättä niin paljon avainsanoja, jolla on suuria määriä erityisesti elektroniikassa. Nimet, otsikot ja käsitteet ovat kuitenkin hyvin, hyvin vahvoja. Käyrät osoittavat suoraan ylöspäin, joten tästä aiheutuu haittaa, mutta siihen menee vielä 6-12 kuukautta, Christian Rudolf sanoo.

Michael Wahlgren todistaa myös vähäisestä vaikutuksesta, huolimatta erinomaisesta näkyvyydestä monilla alueilla.

Uskomme, että heidän vaikutus Ruotsin markkinoihin on toistaiseksi melko pieni. Samalla kaikki luvut viittaavat siihen, että he ottavat yhä enemmän jalansijaa. Jopa segmenteissä, joissa he mainostavat aggressiivisesti, emme yleensä näe, että se olisi vaikuttanut negatiivisesti saman segmentin verkkokauppoihin, Michael Wahlgren sanoo.

 

Vakaammat haut nyt

Samanaikaisesti TopVisiblen perustaja Magnus Äng toteaa, että Amazon.se on vakaammin läsnä hakutuloksissa.

Heidän sijoituksensa orgaanisissa hakutuloksissa ovat nyt vakaampia, ennen joulua se vaihteli paljon. Huhtikuussa Amazonilla on noin 600 000 kävijää, ja tätä tulisi verrata maaliskuun alkuun, jolloin kävijöitä oli noin 500 000, eli kasvu oli 20 prosenttia viime kuusta ja se on yli kaksinkertaistunut vuodenvaihteesta. Heillä on tällä hetkellä noin 28 000 kymmenen parhaan joukossa, mikä on verrattavissa 2200:een vuodenvaihteessa, Magnus Äng kertoo.

Magnus Äng on myös tarkastellut voimakkaan kasvun lähdettä vuodenvaihteesta lähtien ja huomauttaa muun muassa, että Amazon.se-linkkien osuus on kasvanut melko nopeasti. Helmikuusta alkaen ne ovat nousseet 25 prosenttia, ja verkkokaupassa on nyt lähes 1000 linkkiä, mikä todennäköisesti antaa sysäyksen sivustolle.

 

”Hierontapistooli ja zipposytytin”

Maksullisen markkinoinnin osalta Magnus Äng on myös huomannut kaksi erottuvaa avainsanaa.

Google Adsin suhteen noin 80 prosenttia kävijöistä tulee Amazon-tuotemerkkien kautta, loput yleisistä hakutermeistä tai muista tuotemerkeistä. Tuotemerkkiin liittyvien avainsanojen lisäksi erottuu kaksi avainsanaa ja ne ovat hierontapistooli ja zipposytytin, joiden hauista he ovat ostaneet suuren osan, Magnus Äng kertoo.

 

”Tappavat tulokset”

Amazon näyttää tekevän täsmälleen sen, mitä asiantuntijat ennustivat edellisessä artikkelissamme. Voit käyttää kokoasi eduksi ja ampua leveästi. Mutta siihen liittyy Johannes Trolinin mukaan myös heikkouksia.

Heillä on valtava valikoima vaihtoehtoja, ja antamalla hakukoneiden indeksoida kaiken he voivat kilpailla omistamalla sivun, joka vastaa nimenomaan sitä, mitä asiakas etsii. Se on usein tehokas SEO-strategia, jossa käytät kokoa vahvuutena. Mutta sillä on ollut joitain haittoja, nimittäin se, että on lähes mahdotonta ylläpitää korkeaa laatua kaikin osin. Paljon on automatisoitu, mikä johtaa usein huonoihin tai suorastaan tappaviin tuloksiin, Johannes Trolin sanoo.

Ja tässä kohtaa ruotsalaisen verkkokauppiaan on mahdollista voittaa jättiläistä vastaan.

Se on tilaisuus, josta muut ruotsalaiset verkkokaupat voivat hyötyä yksinkertaisesti ylläpitämällä hieman korkeampaa laatua. Antamalla hieman enemmän rakkautta heidän nimikkeisiinsä ja kuvauksiinsa, kirjoittamalla parempaa sisältöä sivuilleen ja tekemällä tuotesivuistaan hieman käyttäjäystävällisempiä, voit kilpailla Amazonin kanssa haussa ja voittaa uskollisempia asiakkaita, jotka palaavat seuraavalla kerralla, kun he haluavat tehdä ostoksia, Johannes Trolin sanoo.