Asiantuntija: Tätä Metaverse tarkoittaa verkkokaupalle – nopea muutos

Kertoo Ehandelin suuressa haastattelussa, miten navigoida VR- ja AR-viidakossa.

Metaverse on tullut kaikille tutuksi, kun Facebook, tai nykyiseltä yritysnimeltään Meta, esiteltiin suurelle yleisölle. Sosiaalisen median jätit panostavat nyt kaikkensa tarjotakseen pian virtuaalisia alustoja, joissa ihmiset voivat tavata toisensa tai jopa pitää erilaisia aktiviteetteja yhdessä - eikä vähiten: shoppailla.

Mutta miten verkkokauppiaiden pitäisi sitten suhtautua Metaversumiin? Milloin sen läpilyönti oikeastaan tulee? Miten sitä käytetään? Vai onko tämä nyt pelkkää höpötystä?

Ilmoitus

Ehandel haastatteli Alexander Feiglstorferia, joka on Storyblokin CTO, päästäkseen paremmin perille asiasta. Ja hän on asiasta aivan vakuuttunut: Tulevaisuuden verkkokauppa tulee tapahtumaan Metaversessä.

Tämä on suuri vaihdos ja tosiasia on, että ensimmäinen prototyyppi tässä maailmassa tehtiin jo 20 vuotta sitten yhden start upin toimesta. Yksiköiden kehittäminen, jotka viedään kuluttajille, vie aikaa ja on edelleen tekniikkamuureja. Mutta tänä päivänä kaikilla on smartphone ja uskon, että seuraava suuri askel on 3D-yksiköt. Ensimmäinen askel on tehdä ne saatavissa olevaksi laajemmille markkinoille, hän kertoo Ehandelille.

Hän kertoo, miten virtuaalinen todellisuus voi tuoda kokonaan uusia mahdollisuuksia niin verkkokauppiaille kuin kuluttajille. Tämä on uusi alusta, joka voi viedä kokonaan uusiin kulutustottumuksiin ja voi saada kauppiaat ja tuotemerkit tavoittamaan uusia kuluttajaryhmiä, jotka aiemmin ovat olleet tavoittamattomissa.

Voit esimerkiksi myydä talon kokonaan uudella tavalla, kun ei enää ole tarvetta ajaa sinne. Voit sen sijaan viedä talon asiakkaalle. Voi myös näyttää uusien, vasta valmistumassa olevien talojen huoneet. Tämä avaa mahdollisuuden tavoittaa potentiaaliset asiakkaat, jotka ehkä ovat kokonaan toisessa maassa. Asiakkaat, jotka haluavat ostaa talon Espanjasta, vaikka he ovat Brasiliassa. Näitä asiakkaita ei olisi tavoittanut muuten. Tämä voi myös nostaa kiinteistöjen hinnat pilviin, kun potentiaalisia ostajia on koko maailmassa.

 

Nämä lähtevät ensimmäisenä Metaverseen

Kiinteistöt tietysti, mutta useimmat Ehandelin lukijoista ovat enemmän kiinnostuneita tavallisista tuotteista. Tässäkin Alexander Feiglstorfer näkee mahdollisuuksia kauppiaille ja tuotemerkeille. Ei vähiten 3D-tekniikassa, siitä huolimatta onko se VR (Virtual Reality) tai AR (Augumented Reality), se luo kokonaan uusia mahdollisuuksia.

Tätä voitaisiin käyttää vaatteiden sovittamiseen, aurinkolaseihin ja muuhun. 3D-yksikön kanssa voit skannata koko kehon, mikä puolestaan tuo koko fyysisen ostokokemuksen kotiin. Tämä on suuri vaihdos, jossa voit myydä aivan uudella tavalla ja aivan uusille asiakkaille.

Eli tulevaisuuden ostaminen ei ehkä olekaan sitä, että istut kotona ja klikkailet tuotteita kotiin vaan, että otat VR-lasit ja menet myymälään ostoksille, tosin virtuaaliseen sellaiseen ja kokeilet paitaa ja näet himoitsemiesi kuulokkeiden koon - jonka jälkeen ne tuodaan sinulle suoraan kotiin.

Ilmoitus

 

Ketkä lähtevät tähän ensimmäisenä mukaan?

Ensimmäinen kategoria verkkokaupassa on premiumsegmentti. Heillä on resurssit viedä tuotteensa 3D-maailmaan, mikä ei ole aivan helppoa tänä päivänä. Voimme ottaa esimerkiksi huonekalut. On luotava kokonaan uusi virtuaalinen myymälä ja kaikki tuotteet on skannattava sinne ja sen jälkeen ne sopeutetaan todellisesta maailmasta virtuaaliseen maailmaan. Uskon siis, että ensimmäiset prototyypit tulee ylellisyyskategoriasta, kun kaikki on valmiina.

Miten kauppiaan pitäisi ajatella? Pitäisikö lähteä heti mukaan jo nyt vai odottaa ja katsella, miten asiat kehittyvät?

Se riippuu. Jos sinulla on erittäin suuri tuotekatalogi on parasta odottaa ja katsoa mitä tuleman pitää. Kaikkien tuotteiden vieminen 3D-ympäristöön on valtava prosessi. Mutta jos sinulla on pienempi valikoima, kuten esimerkiksi Applella, se voi olla hintansa veroista. Silloin voi olla muutamia tuotteita, jotka ovat hyvin edustettuna virtuaalisessa maailmassa, jossa voi myös kertoa historioita niiden ympärillä ja käyttää kaikkia työkaluja myymiseen.

Jo nyt olemme nähneet, että Gucci, Nike ja Adidas ovat mukana Metaversessä. He myyvät niin virtuaalisissa kuin fyysisissä myymälöissä, mistä voi jo saada näppituntumaa tulevasta, kun Metaverse laajenee.

Perinteisessä 2D-netissä aloitettiin niin, että ihmiset ostivat domaineja ja uskon, että näin tulee tapahtumaan myös 3D-maailmassa. Mutta täällä domainit ovat näyttämöitä ja erilaisia maisemia, jotka toimivat kuten fyysiset osoitteet, paitsi, että ne ovat 3D-maailmassa. Sen jälkeen on poimittava esiin virtuaalisia tuotteita, jotta voi luoda attraktiivisen virtuaalisen ympäristön, ja sitten se täytetään erilaisella tiedolla. Ihmiset voivat esimerkiksi ostaa huonekaluja 3D-maailmassa, joka rikastaa virtuaalista ympäristöä ja puolestaan tekee sen, että yhä useammat vierailevat sinun alueellasi. Tämä tulee olemaan avain menestykseen, että metaversumin taustalla virtaa raha. Ja tämä on todennäköisesti Metan tavoitteena - ottaa prosentteja rahoista, jotka virtaavat Metaversen sisällä.

Mutta mainitset myös, että on edelleen teknisiä muureja. Eikä vähiten mitä tulee VR- ja AR-yksiköiden tekemisessä kaupallisesti lähestyttäviksi. Miten pitkä aika menee ennen kuin Metaversestä tulee iso alusta myös kaupalle?

Tämä voi tapahtua milloin tahansa. Ennen kuin ensimmäinen iPhone tuli markkinoille, kukaan ei havainnut sen tuloa, mutta kun se tuli, kaikki meni nopeasti. Uskon, että tulemme nyt näkemään jotain vastaavaa. En ole tietenkään 100-prosenttisen varma, mutta uskon, että Meta työskentelee uusien yksiköiden kanssa. Ja näin tekee todennäköisesti myös muut valmistajat. Ja kun oikea tuote on käsillä, kaikki menee nopeasti. Mutta voi mennä jopa kolme vuotta ennen kuin uudet, innovatiiviset yksiköt tulevat.

 

”Oltava halvempia”

Yksi tekijä, mikä hillitsee tällä hetkellä kehitystä, on pandemia.

Puolijohteiden puute on huolenaihe nyt. Kaikki nämä yksiköt ovat riippuvaisia puolijohtimista. Ne tarvitsevat myös vahvan chipin, joiden on myös tultava halvemmiksi, jotta ne voisivat olla kaikkien saatavilla. Vaaditaan siis edelleen paljon teknistä kehitystä, jotta voimme näyttää realistisen 3D-näyttämön ja tehdä yksiköt paitsi voimakkaammiksi ja kilpailukykyisemmiksi hinnoilta kuin mitä ne nyt ovat. Syy, että kehitys tässä on ollut matelevaa on, että on vaikea saada niin komponentteja kuin yksiköitä. Positiivista on silti, että software on tullut nopeammaksi pandemian aikana. Joten kun hardwarea on saataville, ekosysteemin paikalleen asettaminen käy nopeasti.

Onko monimutkaista käsitellä systeemejä, joita vaaditaan, jotta voi luoda ja ylläpitää paikkaansa metaversumissa vai onko se tänä päivänä vielä ylitsepääsemätöntä?

Sanoisin, että se on käsiteltävissä. Ja on ja tulee olemaan yrityksiä, jotka auttavat tällä matkalla. Esimerkiksi tuotteiden digitalisoinnissa.

Ennen kuin otamme VR-lasit ja lähdemme metaversumiin tällä kertaa, meidän on puhuttava myös toisesta osasta, nimittäin AR:sta. Tekniikka, jossa käytetään virtuaalisia apuvälineitä, joilla voidaan parantaa olemassaoloa todellisessa maailmassa.

 

”Meta on oikealla tiellä”

Olet ehkä pelannut Pokémon Go-peliä puhelimella, jossa käyttäjät voivat vangita virtuaalisia Pokémenien edustajia, jotka laitetaan todelliseen maailmaan puhelimen näytöllä. VR tuo siis fyysisen huoneen virtuaaliseen maailmaan, kun AR tuo virtuaalisen huoneen oikeaan maailmaan. Metaverse voi siis lähteä käyttäjän mukaan ostoksille ihan oikeaan myymälään.

Tekniikat kulkevat käsi kädessä. Voit esimerkiksi AR-lasien avulla laittaa itsesi peilin eteen myymälässä ja kokeilla vaatteita, jotka peilataan virtuaalisesti. Se voi olla hyvä apuväline kaupassa, jossa ei ehkä ole koko valikoimaa paikan päällä. Sen sijaan voi sovittaa AR:ssa ja sitten tilata sopivan koon myymälään tai suoraan kotiovelle.

Alexander mainitsee miten AR voisi toimia apuvälineensä esimerkiksi työntekijöiden trukin ajossa varastossa tai miten he käsittelevät eri koneita.

Lopuksi, ketkä lähtevät ensimmäisenä mukaan näiden yksiköiden kanssa, jotta Metaverse lyö lävitse, kuten iPhone on tehnyt?

Uskon, että Meta on jo tulossa heidän Occulus Questin kanssa. Joten uskon, että he ottavat johtotähden aseman ensin vähäksi aikaa. Luonnollisestikin Apple haluaa lähteä tähän mukaan ja heillä on salainen projekti, jota on työstetty jo vähän aikaa. Mutta uskon, että he odottelevat vähän aikaa, enkä usko, että haluavat olla ensimmäisiä, Alexander Feiglstorfer sanoo.