”Asiakasviestintä moninkertaistunut helmi-maaliskuussa”

Custobarin asiakkaiden lähettämät tekstiviestit lisääntyivät 234 % ja sähköpostit 55 % helmi-maaliskuun aikana.

Kuluttaja-asiakasdatan analysointiin ja tehokkaaseen hyödyntämiseen työkalun kehittänyt Custobar vertaili suomalaisten asiakasyritystensä viestinnän aktiivisuutta vuoden takaiseen. Tämän valossa kuluttajaviestintä on monikertaisesti aktiivisempaa nyt, kuin vuosi sitten.

Custobarin asiakkaat ovat lähettäneet tänä vuonna miltei 700 000 tekstiviestiä omille asiakkailleen. Kasvua edellisvuoteen verrattuna on 234 prosenttia. Sähköposteja on lähtenyt tänä vuonna yli neljä miljoonaa kappaletta. Kasvua edellisvuoteen verrattuna on 55 prosenttia.

Ilmoitus

Monipuolinen ja entistäkin aktiivisempi viestintä asiakkaiden suuntaan on nyt avainroolissa, ja se on selvästi nyt myös lisääntynyt. Proaktiivinen ja selkeä viestintä esimerkiksi toimitusajoista ja tuotteiden saatavuudesta on tärkeää. Myös markkinointiviestit oikeaan aikaan oikealle kohderyhmälle koetaan palveluna, jota esimerkiksi verkkokauppojen asiakkaat nyt arvostavat erityisen paljon, Custobarin toimitusjohtaja Tatu Kuivalahti kertoo.

Custobarin analyysityökalu auttaa yrityksiä tunnistamaan heidän asiakassegmenttinsä ja näin kohdentamaan räätälöidyt toimenpiteet.

Monelle yritykselle olisi nyt ratkaisevaa esimerkiksi tunnistaa ne asiakkaat, jotka aiemmin ovat käyneet vain kivijalkakaupassa, ja ohjata heidät verkkoon, Kuivalahti jatkaa.

Tutkimuksessa vertailtiin yhteensä 33 eri suomalaisen kuluttajapalvelun viestintää, jotka ovat aktiivisesti käyttäneet Custobar-työkalua vuosina 2019 ja 2020.

 

 

Custobarin viisi vinkkiä onnistuneeseen asiakasviestintään suomalaiskauppiaille:

 

Ilmoitus
  1. Informoi asiakkaita siitä, kuinka toimitukset tällä hetkellä toimivat. Sujuuko kaikki kuten ennen, vai onko odotettavissa pitempiä toimitusaikoja? Ei kannata jäädä odottamaan asiakkaiden yhteydenottoa, ja mahdollisesti asiakaspalvelun ruuhkautumista, vaan viestiä etukäteen tilanteesta.
  2. Aktivoi asiakkaita, jotka yleensä vain ostavat fyysisestä toimipisteestä. Kun moni kauppa tai ravintola on joutunut sulkemaan ovensa joksikin aikaa, myynti siirtyy nettiin. Tunnista kivijalkakaupan asiakkaat ja kohdista personoituja viestejä juuri heille
  3. Älä unohda tekstiviestien tehoa. Tällä hetkellä sähköpostilaatikot voivat tulvia viesteistä, mutta tekstareilla voit erottua massasta. Tekstiviestien lähettämisessä on erityisen tärkeää olla relevantti ja kohdentaa viesti tarkasti. Kohdentamatonta massaviestintää emme suosittele.
  4. Mieti, mitä tuotteita perheen kanssa kotona aikaa viettävät ihmiset juuri nyt voisivat etsiä ja tarvita. Ota selvää, kuka on etsinyt lastenkirjoja verkosta, ja kohdista heille viestejä, joissa tarjotaan ajanvietettä lapsille.
  5. Suunnittele etukäteen. Kun aikaa kuluu, kuluttajien kiinnostuksen kohteet voivat muuttua merkittävästi. Voisiko esimerkiksi siivoustarvikkeiden suosio nettikaupassa moninkertaistua kevään edistyessä?

 

LUE MYÖS: ”Custobariin kerättyä asiakasdataa voi hyödyntää kaikissa asiakaskohtaamisissa”