Anna kuluttajan päättää, miten hän haluaa ostaa

Kauppiaan arki pyöri menneinä vuosikymmeninä lähinnä omassa liikkeessä, sittemmin avautuivat myös verkkokaupan mahdollisuudet. Tänä päivänä myyntikanavat ovat jo lukuisat: parhaassa tapauksessa ostoksia kilahtelee kauppiaan kassaan edellisten lisäksi niin popup-myymälöistä, sovelluksista kuin vaikkapa chatbotin kanssa käydyistä keskusteluista.



Kun myyntiin haetaan kasvua, on monikanavainen kaupanteko nyt tärkeämpää kuin koskaan. Mutta miten siihen pääsee mukaan? Vaikkapa näillä neljällä askelmerkillä.

Nosta kuluttajakokemus kärkeen

Nykykuluttaja on kiireinen, kärsimätön ja vaativa. Haluamme tehdä ostoksemme joustavasti siellä ja silloin kuin meille sopii: verkossa iltamyöhään, myymälässä kotimatkan varrella, sovelluksessa samalla kun odotamme bussia pysäkillä. Tutkimme tuotetta Googlessa ja somessa. Saatamme ostaa sen verkosta ja palauttaa kivijalkaliikkeeseen.

Jotta tämä ostopolulla mutkitteleva kuluttaja saadaan asiakkaaksi omaan eikä kilpailijan firmaan, tarvitaan sujuvaa monikanavaista myyntiä. Jos ostaminen on hankalaa eikä onnistu silloin, kun kuluttaja on siihen valmis, äänestää hän kyllä jaloillaan.

Anna siis kuluttajan päättää, kuinka hän haluaa tulla palvelluksi – älä kauppiaana tee valintoja hänen puolestaan.

Yhdistä kivijalka ja verkkokauppa saumattomasti

Suurin kasvu on tällä hetkellä verkossa, mutta puheet kivijalan kuolemastakaan eivät ole aiheellisia. Menestyksen kannalta oleellista on näiden toimiva yhdistäminen. Suomalaisten rahankäytöstä jakaantuu tällä hetkellä karkeasti ottaen 85 % kivijalkaliikkeisiin ja 15 % verkkoon, toimialasta riippuen.

Jos kuluttajia ohjaa vain yhteen kanavaan, riskinä ovat asiakasmenetykset. Pelkkä verkkokauppa ei ilahduta silloin, kun tuotteita haluaa hypistellä sormissaan. Ainoastaan myymälään luottava taas hukkaa heidät, jotka suosivat tuotteiden selailua verkossa ennen liikkeeseen astelemista.

Kivijalan ja verkkokaupan yhdistämisessä kannattaa huomioida, että kassajärjestelmä on suoraan yhteensopiva verkkokauppa-alustan kanssa. Tällöin kauppias voi hoitaa kivijalan ja verkkokaupan näppärästi samaa palvelualustaa hyödyntäen. OP Kassa esimerkiksi solahtaa yksiin muun muassa Shopifyn, Vilkkaan ja Magenton alustojen kanssa.

Tarjoa nykyaikaiset maksutavat

Hyvä kuluttajakokemus edellyttää, että asiakas voi maksaa ostokset itse suosimallaan tavalla. Maksutapoja on syytä olla tarjolla laaja, yhteneväinen valikoima. OP Kassaa käyttävä kauppias pystyy tarjoamaan lähes kaikki Checkout Finlandin kattavat maksutavat paitsi verkossa, myös kivijalkaliikkeessä.

Kun tapoja maksaa on enemmän, paranee myös konversio. Tällä hetkellä voimakkaassa kasvussa on kansainvälisten mobiililompakoiden kysyntä: Apple Pay, Google Pay sekä erityisesti kiinalaisten asiakkaiden suosimat Alipay ja WeChat Pay. Turismi tuo kauppiaille miljoonia, mutta vain jos vierailijoille on tarjolla heille tuttu maksutapa.

Myymälämaksamisen nykypäivää on myös tarjota maksuvaihtoehtona lasku. Asiakkaan tunnistamisen ja lasku-osamaksupäätöksen tulee onnistua helposti ja nopeasti. On mennyttä maailmaa kysellä kesken asioinnin ummet ja lammet asiakkaan varallisuudesta tai tuloista.

Keskitä kumppanivalinta

Neljäs askelmerkki monikanavaiseen kauppaan on keskittää kaupankäynnin ja maksamisen palvelut yhdelle kumppanille. Tällöin helpottuu suoraan kauppiaan oma työ:

  • Asiakkaan kokonaisvaltainen palveleminen yksinkertaistuu
  • Data liikkuu saumattomasti eri palveluiden välillä
  • Yrityksen operatiivisia kustannuksia säästyy, kun manuaalinen työ järjestelmien välillä vähenee
  • Työtunteja säästyy, kun tukiorganisaation saa yhteen paikkaan

OP on yksi taho, joka tarjoaa koko paletin: kyvykkyyden kaupankäyntiin niin verkossa, kivijalassa, tapahtumissa kuin sovelluksissa. Markkinassa tapahtuu tällä hetkellä paljon – me katsomme asiaa aina kauppiaan ja kokonaisuuden kannalta.

Haluatko kuulla lisää monikanavaisesta myynnistä? Ota yhteyttä: 

opkaupankaynti@op.fi tai 010 252 0800.

Saat kaikki OP:n kaupankäynnin palvelut kätevästi samasta paikasta.

OP Kassaon kassasovellus ja maksupääte, jolla vastaanotat kortti- ja käteismaksuja missä tahansa.

Checkout Finlandtekee verkkomaksamisen helpoksi. Saat yhdellä sopimuksella käyttöösi kattavan valikoiman maksutapoja.

Payment Highwayon mobiilioptimoitu, joustava maksuratkaisu sovelluksiin ja verkkopalveluihin.

OP Pakettitarjoaa helppokäyttöisen tavan hallita verkkokaupan kuljetuksia yhdellä sopimuksella ja integraatiolla.


Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest