Ankorstore: ”Joulukauppa käynnistyi kivijalassa kunnolla vasta viime viikolla”

”Kyseessä eurooppalainen ilmiö”.

Ankorstore kertoo tänään, että keskustoissa, ketjuihin kuulumattomien kivijalkakauppojen myynti on ollut aiempaa vaisumpaa, mutta helsinkiläiset ja turkulaiset yrittäjät ovat nähneet selkeän muutoksen asiakasvirroissa viime viikon aikana, jolloin myynti lähti kasvuun. Ankorstoren toimitusjohtajan Nicholas D’Autiffretin mukaan ilmiö on Euroopasta tuttu ja jo viime vuonna myymälämyynti Euroopassa keskittyi kahteen joulua edeltävään viikkoon.

Myymälöiden ovi käy tiheään nyt varsinkin lauantaisin, koska ihmiset ovat taas etätöiden takia kotona.

Ilmoitus

Kun koronauutiset palasivat voimalla mediaan, näkyi se heti kaupassa asiakaskatona. Onneksi meillä verkkokauppa on sujunut hyvin ja se on paikannut kivijalan menetyksiä. Viime viikolla tilanne kuitenkin kääntyi ja nyt liikkeessämme on käynyt ovi tosi tiuhaan, kodintarvikeliike Kaarna Livingiä Lauttasaaressa pyörittävä Heidi Sarjakivi kertoo.

Ankorstoren, joka on siis digitaalinen B2B-markkinapaikka, toimitusjohtaja kertoo tiedotteessa, että joulukauppa käynnistyy koko Euroopassa aiempaa myöhemmin.

PwC:n tilastojen mukaan viime vuonna myymälämyynti kasvoi 160 % viikkoa ennen joulua. Joulukaupan vilkastumisen myöhästyminen näkyy myös meillä Ankorstoressa siten, että ketjuihin kuulumattomat kauppiaat ovat hankkineet todella aktiivisesti tavaraa vielä nyt aivan joulun allakin. Tähän yksi syy on ollut se, että moni kauppias ei ole saanut Euroopan ulkopuolelta tilaamiaan tavaroitaan ajoissa joko toimitusvaikeuksien tai tuotantoketjuihin liittyvien haasteiden vuoksi, D’Autiffret sanoo ja jatkaa:

Vähittäiskaupan alalla Euroopassa ei taida olla tällä hetkellä yhtään myyjää, joka ei raportoisi toimitusvaikeuksista. Eurooppalaisiin tuotteisiin keskittyneenä meillä ei tavaran saannissa ole juurikaan ollut ongelmia. Sen vuoksi meiltä lähtee edelleenkin Suomeen pikatoimituksella sesonkituotteita, kuten kynttilöitä, jotka brändit pystyvät lähettämään jopa kahden vuorokauden sisällä, D’Autiffret toteaa.

Myös Kaarna Living raportoi toimitushuolista:

Päivittäin aikaa kuluu siihen, että selvittelee, saako tilaamiaan tuotteitaan vai ei. Tämä vaikuttaa jo myynteihinkin, kun kyseessä ovat sesonkituotteet, Heidi Sarjakivi sanoo.