Amazonin vaikutus näkyy jo Ruotsissa – yhä useammat haluavat myydä markkinapaikoilla

”Koskee varsinkin kuluttajamyyntiä”.

Markkinapaikat ovat nyt kuumia - varsinkin naapurimaassa Ruotsissa, jossa Amazonin vaikutus alkaa näkyä. Ruotsalaisyritysten määrä, jotka harkitsevat ulkoisilla markkinapaikoilla myyntiä on tuplaantunut vain vuoden aikana eli aika täsmälleen sinä aikana, kun Amazon on ollut maassa. Näin käy ilmi talousinstituutti Svea Ekonomin raportista. 

Viime vuonna 7 prosenttia suunnitteli markkinapaikoilla myyntiä. Tänä vuonna vastaava luku on jo 15 prosenttia. Tänä päivänä kuitenkin vain 6 prosenttia kysytyistä yrityksistä käyttää markkinapaikkoja.

Ilmoitus

 

Isot erot

Erot B2C ja B2B-yritysten välillä ovat kuitenkin isot. Yksi neljästä suoraan kuluttajille (B2C) myyvistä yrityksistä, 27 prosenttia, harkitsee ulkoisia myyntikanavia. B2B-yhtiöistä vain 8 prosentilla on vastaavanlaisia suunnitelmia.

On mielenkiintoista, että niin monet yritykset harkitsevat nyt ulkoisten digitaalisten markkinapaikkojen hyödyntämistä. Ehkä kaikki huomio Amazonin lanseerauksen ympärillä on ollut avittamassa ja todennäköisesti myös pandemia ja meidän muuttuneet ostotottumuksemme ovat vaikuttaneet miten tällaisten kanavien potentiaali nähdään. Ennen kaikkea tämä koskee myyntiä suoraan kuluttajille, Partner Manager Svea Ekonomilla, Thomas Svensson sanoo.

Ehandelin sisarsivusto kertoi aiemmin viikolla, että Amazonilla oli Ruotsissa viime vuonna 185 000 pientä ja keskisuurta EU-yritystä, jotka käyttivät alustaa myydäkseen muihin maihin. Heidän yhteenlaskettu vientimyynti alustalla oli viime vuonna 12,5 miljardia dollaria.

Monet yritykset ovat skeptisiä käyttämään ulkoisia markkinaopaikkoja eikä heidän tuotteensa sovi heidän omasta mielestään onlinelle. Näin vastaa miltei kahdeksan kymmenestä yrityksestä. Joka kymmenes yritys uskoo myös, ettei tällainen lisäisi kannattavuutta.

Tutkimuksen teki Novus Svean toimesta 26.5-18.6 välisenä aikana tänä vuonna. Kyseessä on kaikkiaan 500 puhelinhaastattelua, johon ovat vastanneet toimitusjohtajat ja markkinointi- sekä myyntipäälliköt, jotka vastaavat myynnistä digitaalisissa kanavissa. Haastattelussa oli mukana vain yrityksiä, joilla on 10 kappaletta tai enemmän henkilökuntaa.