Amazoniin!

Kutkutteleeko myynti suuremmilla vesillä? Haluaisitko Amazonin markkinapaikalle, mutta et tiedä miten ja Amazonin algoritmi vaikuttaa täydeltä heprealta?

Jonne Välilä aloitti Amazon-myyjänä vuonna 2017 oman päivätyönsä ohella. Tänä päivänä hän on kokopäiväinen Amazon-yrittäjä, jonka tuotteita on myyty valtavia määriä. Toiminta on niin ikään kehittynyt ja nyt hän avittaa yhtiönsä Amazoniin.fi kautta myös muita verkkokauppiaita suuremmille vesille eli etabloitumaan Amazonin kansainvälisillä markkinapaikoilla.

Tarjoamme suomalaisille yrityksille maailman helpointa vientiä viemällä niitä vaivattomasti Amazon-markkinapaikoille, etupäässä Yhdysvaltoihin, Saksaan ja Iso-Britanniaan. Lähtökohtaisesti hoidamme ulkoistetusti asiakasyrityksen Amazon-myynnin ja -markkinoinnin kuukaudesta toiseen, jotta asiakas ei joudu sitomaan isosti resurssejaan tai palkkaamaan henkilöä, joka alkaisi opetella tätä monimutkaista peliä, Jonne Välilä kertoo Ehandelille.

Ilmoitus

Välilä alkaa olla jo Amazon-veteraani, joka on myynyt toisen yhtiönsä Investhink Oy kautta toimistotarvikkeita Amazonilla yli miljoonalla dollarilla. Yhtiö lanseeraa pian uuden brändin.

Uusi ykkösbrändimme Shape Savages tulee keskittymään urheilutarvikkeisiin - niiden myynti alkaa noin kuukauden päästä, kun tuote-erät saapuvat Amazonin varastolle, hän kertoo.

Erottaa jyvät akanoista

Jonne Välilän yritys auttaa siis myös muita suomalaisyrityksiä läpimurrossa verkkojätin alustalla.

Meillä on muutamia kymmeniä asiakkaita palvelumyyntipuolella. Teemme aina etukäteen huolellisen markkina-analyysin kysynnästä ja tarjonnasta. Haluamme viedä Amazoniin ne tuotteet, joiden myyntipotentiaaliin uskomme. Tästä syystä olemme hylänneet enemmän tuotteita, kuin hyväksyneet niitä myyntiin otettavaksi, hän sanoo.

Välilän mukaan suurin osa suomalaisyrityksistä on ehkä pohtinut Amazonia, mutta harva on alkanut tosissaan selvittää asiaa.

Monilla suomalaisilla yrityksillä olisi kuitenkin hirmuinen potentiaali Amazonissa, joten haluamme kannustaa kaikkia yrityksiä selvittämään tuotteidensa menestymismahdollisuudet Amazon-ammattilaisten avulla.

Vaatii osaamista

Amazon on mielenkiintoinen markkinapaikka, jolla on valtavat markkinat ja suuri tuotevalikoima. Siellä myyminen vaatii kuitenkin osaamista ja hyvät tuotteet yhdistettynä taidokkaaseen myyntiin voivat poikia kunnon tuloksia.

Välilä sanoo, että osa tuotekategorioista on saturoitunut todella pahasti. Yhtäältä tavalliset tuotteet saatetaan myydä epäammattimaisesti jopa sadoilla tuhansilla per tuote kuukausittain.

Ilmoitus

Markkinaraot, joissa epäammattimaiset Amazon-myyjät myyvät isoja määriä, ovat todella kiinnostavia, sillä vastaavilla tuotteilla on hyvä mahdollisuus ammattimaisesti tehtynä päästä vastaaviin myynteihin, hän huomauttaa.

Välilän mukaan Amazoniin ei kannata vain laittaa tuotteita myyntiin, sillä se ei normaalisti tuota yhtään mitään – paitsi jos brändi on niin vahva, että sitä osataan hakea. Pärjääminen vaatii algoritmin tuntemista.

Ylivoimainen strategia on siis selvittää etukäteen parhaat markkinat (maat) ja parhaiten sinne sopivat tuotteet ja lähteä valloittamaan Amazonia ammattimaisesti, eli panostamalla siihen, että Amazonin algoritmi alkaa suosia omia tuotelistauksia, hän selvittää jokaisen verkkokauppiaan unelmaa eli hyvää sijoitusta verkkojätin tuotelistauksilla.

”Parhain hetki ottaa oma siivunsa”

Kuluttajalle Amazonin markkinat ovat vain muutaman napin painalluksen päässä. Se on maailman suurin markkinapaikka, jolla on miljoonia asiakkaita kautta maailman ja nämä ihmiset ovat tottuneet tekemään ostonsa Amazonilla.

Ulkomaalaisten Amazon-markkinoiden koko on satoja miljardeja. Nyt on mitä parhain hetki ottaa oma siivunsa siitä valtavasta markkinasta ja samalla oppia Amazonin lainalaisuudet, jotta on valmiina mahdollisen Suomeen tulon koittaessa, hän sanoo.

Välilän oma yritys sai alkunsa, kun häneen otettiin yhteyttä ja pyydettiin apua tai koulutusta Amazoniin liittyvissä asioissa.

Moni suomalainen yritys jättää turhaan isoja summia rahaa pöydälle, kun Amazon-potentiaalia ei ole selvitetty. Tuotteiden myyntiin laittaminen ei kuitenkaan vielä tee autuaaksi, sillä ison markkinapotentiaalin aiheuttama kova kilpailu on johtanut siihen, että Amazonissa menestyminen vaatii asiaan dedikoituneen henkilön, Jonne Välilä sanoo.

LUE MYÖS: Löydä markkinat, menesty!