Amazon aikoo korvata myyjien tuotteista tulleet vahingot

Lanseeraa uuden ohjelman syyskuussa.

Markkinapaikoilla ei ole tällä hetkellä mitään vastuuta tuotteista, joita kolmannen osapuolen myyjät myyvät. Se tarkoittaa, että erilaiset tuotteet, jotka eivät täytä turvallisuusvaateita ja sääntöjä voivat ilmestyä myyntiin eikä tämä ole laisinkaan tavatonta esimerkiksi Amazonilla.

Mutta mitä tapahtuu, jos asiakas saa vammoja, joko itse tai vaikkapa kiinteistöönsä, virheellisen tuotteen takia? Aikaisemmin tämä on ollut kysymys asiakkaan ja kolmannen osapuolen myyjän välillä. 1. syyskuuta alkaen Amazon lanseeraa kuitenkin uuden ohjelman niille, joille on käynyt jotain tällaista.

Ilmoitus

Verkkojätti tulee maksamaan korvausta 1000 dollariin saakka. Kuulostaa ehkä pikkurahalta, mutta yhtiön mukaan se kattaa 80 prosenttia vaatimuksista, joita Amazon saa tuotteiden aiheuttamista havereista.

Kolmannen osapuolen myyjät ovat jatkossakin vastuussa siitä, että he seuraavat sääntöjä ja lakeja ja että tuotteet ovat turvallisia. Jos kyseinen myyjä ei halua kohdata asiakasta kysymyksessä, niin tuolloin korvauskattoa saatetaan nostaa siitäkin huolimatta, että kysymyksessä on ulkoinen myyjä. Asiakkaan ei tarvitse heidän mukaansa odotella.

 

”Satoja miljoonia”

Syynä uuteen ohjelmaan voi olla, että Amazon laskee näin vähentävänsä vahingonkorvausprosessien kustannuksia. Vaikuttaa siis olevan halvempaa korvata asiakkaalle heti.

Uusi korvausohjelma tekee Amazonin mukaan myös myyjien elämän helpommaksi alustalla, koska niin sanottu vastuuvakuutus tulee yksinkertaisemmaksi ja halvemmaksi hankkia.

Me olemme asiakkaidemme takana, jälleenmyyjien ja niiden satojen miljoonien turvallisten ja korrektien tuotteiden, joita myymälässämme tarjotaan, Amazon kirjoittaa.

Amazon kertoo myös, että he aikovat pitää myyjät perillä siitä, milloin asiakas vaatii vahingonkorvausta, jotta nämä voivat pitää tuotteensa päivitettynä ja että ne vastaavat eri markkinoiden vaatimuksia.

Ilmoitus