Alkon myynti kasvoi 13 prosenttia koronavuonna

”Kiinnostus verkkoasiointiin kasvoi.”

Alkosta ostettiin viime vuonna 92,7 miljoonaa litraa juomia. Kasvua edellisvuoteen oli 13 prosenttia.

Viinien myynti kasvoi 15 prosenttia, väkevien 10 prosenttia, panimotuotteiden kuusi prosenttia ja alkoholittomien juomien seitsemän prosenttia. Asiakasmäärät kasvoivat 5,2 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Ilmoitus

Alko sanoo kasvun johtuvan myyntikanavien muutoksesta, jonka pandemia on aiheuttanut, sillä matkustajaliikenne Suomesta ulkomaille on ollut melkein kokonaan pysähdyksissä ja ravintolat suljettuna, minkä lisäksi niissä on ollut rajoituksia.

Alkon kautta kertyi yhteensä 967 miljoonaa alkoholi- ja arvonlisäveroa, mikä oli 107 miljoonaa euroa enemmän kuin vuonna 2019.

Takanamme on eriskummallinen koronavuosi, joka painuu varmasti pysyvästi meidän kaikkien mieliin. Alkon myyntilitrojen kasvusta huolimatta alkoholin kokonaiskulutus tullee laskemaan, mikä on hyvä uutinen. Tavoitteemme ovat edelleen samat: maailmanluokan asiakaspalvelu ja vastuullinen toiminta, Alkon toimitusjohtaja Leena Laitinen sanoo.

Alko kertoo samalla, että asiakkaat ovat löytäneet heidän verkkokauppansa ja rekisteröityneiden asiakkaiden määrä miltei kaksinkertaistui.

Alko raportoi vuoden 2020 myynnistä tiedotteessa viime viikolla.