Alibaba uskoo myös kivijalkaan

Alibaba laajenee kivijalkakauppaan sekä omilla myymälöillään että yhteistyössä muun muassa Intersportin kanssa.

Ilmoitus

Vuonna 1999 perustettu kiinalaisjätti Alibaba kilpailee tosissaan Amazonin kanssa. Amazonin tapaan Alibaba satsaa myös kivijalkakauppaan.

Rajat vastaan verkkokaupassa

Alibaba avaa myymälöitä, koska pelkässä verkkokaupassa sen kasvun rajat alkavat Kiinassa tulla vastaan. Kiinalaisyrityksille ei riitä kahden, kolmen prosentin kasvu, Kiina-asiantuntija ja konsultti Mikko Puustinen.

- Alibaballa on satoja miljoonia ­aktiivisia asiakkaita, jotka käyttävät heidän maksujärjestelmiään. Yrityksen täytyy kasvaa myös kivijalkapuolella, eikä se todennäköisesti jää vain Kiinaan, Puustinen sanoo Kauppalehden mukaan.

Elintarvikealalle Amazonin tavoin

Yksi Alibaban tavoite on haastaa amerikkalaiskilpailija Amazon, joka sekin on laajentanut toimintaansa kivijalkakauppaan. Molemmat verkkokaupat ovat kiinnostuneita elintarvikkeiden myynnistä. Amazonilla on jo Whole Foods -ketju Yhdysvalloissa.

- He ovat Kiinassa lähteneet rakentamaan elintarvikeketjua. Intersportin kanssa Alibaballa on urheilukauppaa, Puustinen sanoo.

Alibaballa ja Intersportilla on Pekingissä uusi megamyymälä, jossa tiedot tuotteista välittyvät älypuhelimeen ja myymälän näytöille. Jos asuu muutaman kilometrin etäisyydellä kaupasta, kuljetuspalvelun lähetti tuo ostokset kotiin tunnin kuluessa.

Kohta Eurooppaan

Mikko Puustinen uskoo, että Alibaba tuo kivijalkastrategiansa ajan mittaan myös Eurooppaan. Aluksi kohteena ovat suurimmat ja ostovoimaisimmat maat, kuten Saksa ja Britannia.

- Kiinnostavaa on, miten heidän new retail -ajattelunsa näkyy Euroopassa. Ei ole mahdotonta, että laineet lyövät Suomeen asti, Mikko Puustinen sanoo Kauppalehden mukaan.

Ilmoitus

Hän muistuttaa, miten merkittävästi Facebook ja Google ovat muuttaneet media-alan mainontaa Suomessa. Mitä Alibaba tekee, se nähdään myöhemmin.