Internetjätillä hurja tavoite - vuonna 2036 asiakkaita kaksi miljardia.
Kovasta kasvupotentiaalista huolimatta Alibaban kotimarkkina Kiina ei voi yksin auttaa yritystä pääsemään tavoitteeseensa. Viime vuonna vain kymmenisen prosenttia Alibaban liikevaihdosta tuli sen kotimarkkinoiden ulkopuolelta.
Tästä syystä Alibaba on tehnyt tänä vuonna merkittäviä yritysostoja Kaakkois-Aasian yli 550 miljoonan potentiaalisen asiakkaan markkinoilla. Alibaba aikoo myös tämän ja ensi vuoden aikana löytää 150 verkkokaupan yhteistyökumppania sekä kouluttaa 600 henkilökunnan jäsentä tukemaan Kaakkois-Aasian markkinaa.
Kilpailee Amazonia vastaan
Yhdysvaltalainen Amazontaas toi Amazon Prime -palvelunsa Singaporen markkinoille. Amazon Primen vastineeksi Alibaba lanseerasi Singaporessa LiveUp-palvelun. Sen asiakkaat saavat ilmaisen toimituksen tehdessään ostoksia Taobaon tai Lazadan verkkokaupoista.
Kuukausimaksullinen palvelu toimii yhteistyössä muun muassa yhdysvaltalaisten Netflixin ja Uber Technologiesin kanssa. Palvelun asiakkaat saavat alennusta Uberilla tehdyistä matkoista ja Netflixin tilauksesta.
Lazadan oston myötä Alibaba todennäköisesti havittelee paitsi verkkokaupan kasvattamista myös muun yhtiön kehittämän ekosysteemin levittämistä alueella.