Äänikirjojen myynti kasvussa

Uudet myyntikanavat vauhdittavat myyntiä.

Kirjallisuuden myynti kääntyi viime vuonna kasvuun Suomessa, kertoo Kauppalehti. Myyntiä kasvattivat erityisesti uudet myyntikanavat. Kirjoja alettiin myydä niin sanotulla Spotify-mallilla eli aikaan perustuvilla tilauksilla sähköisesti, ja tämä lisäsi etenkin äänikirjojen myyntiä.

Ilmoitus

Äänikirjojen myynti ei kuitenkaan ole vähentänyt muun kirjallisuuden myyntiä. Kustantamojen kaikkien kirjojen myynti nousi viime vuonna 7,2 prosenttia, josta painettujen kirjojen myynti kasvoi 2,9 prosenttia ja sähköisten julkaisujen kauppa 46 prosenttia.

Uusi kohdeyleisö

Äänikirjoista ovat innostunet aivan uudenlaiset yleisöt, kuten rekkakuskit ja kotona olevat äidit. He pystyvät kuuntelemaan kirjaa muiden töiden ohessa, sen sijaan että lukisivat niitä itse.

Suurimpien kirjakauppojen kirjojen myynti kasvoi viime vuonna 5,4 prosenttia. Eniten kasvoi kaunokirjallisuuden kauppa, mikä lisääntyi 11,1 prosenttia. Myyntitilastoon kuuluvat Akateeminen Kirjakauppa, Adlibris sekä Suomalaisen Kirjakaupan myynti.