64 prosenttia suomalaisista ei luota tarjouksiin ja alennuksiin

Hintaopas kartoitti: Black Friday on vuoden edullisin ostopäivä - silti ei kannata tarttua mihin tahansa tarjoukseen.

Black Friday on ylihuomenna ja monet aikovat tehdä löytöjä. Hintaopas toteutti tutkimuksen yhdessä Bilendin kanssa. Sen mukaan suomalaiset odottavat keskimäärin 26 prosentin alennusta, mutta viime vuonna 400 000 suomalaisissa kaupoissa myydyn tuotteen hinta laski päivän aikana keskimäärin vain 4 prosenttia.

Hintaoppaan data osoittaa niin ikään, että monet alennuksista on luotu keinotekoisesti. 9 prosentilla tuotteista hintaa nostettiin lokakuun alun ja marraskuun 24. välisenä aikana ja hinta laskettiin Black Fridayksi.

Ilmoitus

Näissä tapauksissa alennushintaa verrataan korotettuun hintaan, mikä saa alennuksen kuulostamaan isommalta kuin se todellisuudessa on. Alennusprosenttien sijaan kuluttajien kannattaakin verrata tuotteen hintaa muiden kauppojen hintoihin sekä tarkistaa tuotteen hintahistoria ja hinnanvaihtelut välttääkseen valealennuksia, Hintaoppaan maajohtaja Liisa Matinvesi-Bassett sanoo tiedotteessa.

Eikä tämä ole jäänyt kuluttajiltakaan huomaamatta, sillä 64 prosenttia kyselyyn vastanneista ei luota lainkaan tai juurikaan Black Friday-alennuksiin ja hintoihin. 35 prosenttia on myös kokenut tulleensa huijatuksia suurina alennusmyyntipäivinä tai huomannut jälkikäteen, ettei tarjous ollut aito tai hinta erityisen edullinen.

 

Ympäristöasiat vaakakupissa

30 prosenttia suomalaisista harkitsee jättävänsä ostokset tekemättä tämän vuoden Black Fridayna kestävyys- ja ympäristösyiden takia. Viime vuonna näin ajatteli neljännes vastaajista. 

Naiset ovat miehiä tietoisempia ympäristöasioista ja heistä 37 prosenttia harkitsee jättävänsä ostokset tekemättä. Miehillä luku on 23 prosenttia.

 

Kuitenkin halvin

Kaikesta huolimatta Black Friday on edelleen vuoden halvin alepäivä. Sinkkupäivänä keskimääräinen alennusprosentti oli 0,6, kun Black Friday alennukset ovat keskimäärin 4 prosenttia.

Viime vuonna 34 prosentilla tuotteista hinnat laskivat Black Fridayna, mutta 22 prosentilla hinnat nousivat marraskuun alkuun verrattuna. 17 prosentilla tuotteista hinnat laskivat yli 10 prosentilla ja keskimääräinen alennus oli -23 prosenttia.

Ilmoitus

Vaikka Black Fridayna löytyy hyviäkin tarjouksia, kaikki ei ole silloin edullisempaa. Pieni keskimääräinen alennusprosentti selittyy sillä, että vaikka kolmanneksella tuotteista hinta laski, niin joka viidettä tuotetta sai Black Fridayta edullisempaan hintaan marraskuun alussa. Hintavertailu on suurina alennuspäivinä erityisen tärkeää, Liisa Matinvesi-Bassett sanoo.

 

Elektroniikkaa, muotia, urheiluvarusteita

Joidenkin elektroniikkatuotteiden osalta komponentti- ja konttipula voi vaikuttaa niiden saatavuuteen. Hintaoppaan varastodatan mukaan tällä hetkellä kauppojen varastoissa on 70 prosenttia Hintaoppaan listaamista tuotteista. Keskimääräistä heikompi saatavuus on puhelimissa (66%), pelikonsoleissa (54%) ja näytönohjaimissa (14%).

Komponenttipulalla voi olla tänä vuonna merkittävä vaikutus Black Fridayn tarjousten laatuun ja aletuotteiden määrään, kun osaa perinteisesti suosituimmista tuotteista ei ole riittävästi tarjolla. Saatavuusongelmat vaikuttavat myös tuotekategorioiden keskihintoihin: matkapuhelimien keskihinta on noussut aikavälillä 1.–15. marraskuuta 29 euroa, pelikonsolien 68 euroa ja näytönohjainten peräti 501 euroa viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, Matinvesi-Bassett kertoo.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset aikovat ostaa erityisesti elektroniikka (49%), muotia ja vaatteita (41%) sekä urheilu-, ulkoilu- ja retkeilytuotteita (27%),

Elektroniikka kiinnostaa perinteisesti aina eniten, mutta suunnitelmissa näkyvät myös korona-ajan vaikutukset. Vielä viime vuonna kolmanneksi suosituin tuotekategoria oli kauneus- ja terveystuotteet, mutta tänä vuonna halutaan sen sijaan löytää urheilu- ja ulkoilutuotteita. Yli puolet (52%) aikoo myös hankkia joululahjoja jo Black Friday -alennusmyynneistä, Liisa Matinvesi-Bassett sanoo.

Hintaopas ennakoi suosituimmaksi tuotekategoriaksi matkapuhelimia, pelikonsoleita ja kuulokkeita. 

Yksittäisistä tuotteista suurta suosiota povataan muun muassa Apple iPhone 12 Mini 64GB -puhelimelle ja Apple AirPods Pro -kuulokkeille sekä heikon saatavuuden Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB -pelikonsolille, joka on jatkuvasti Hintaoppaan haetuin tuote, Hintaopas kirjoittaa.

Mutta sivuston maajohtaja kehottaa kuitenkin muistamaan tämän:

Suosituimpia tuotteita kuitenkin harvoin saa Black Fridayna kaikkein edullisimpaan hintaan. Viime vuoden kymmenestä suosituimmasta tuotteesta 20 prosenttia oli edullisimmillaan Black Fridayna, mutta puolta tuotteista sai parempaan hintaan jonain muuna ajankohtana ja kolmannesta muinakin päivinä samaan hintaan kuin Black Fridayna.

 

Hintaopas ennustaa: suosituimmat tuotteet Black Friday 2021

1. Apple iPhone 12 Mini 64GB
2. Sony PlayStation 5 (PS5) 825GB
3. Apple AirPods Pro -kuulokkeet
4. Polar Ignite -urheilukello
5. Samsung QLED QE55Q80AATXXC -televisio

Hintaopas ennustaa: suosituimmat tuotekategoriat Black Friday 2021

1. Matkapuhelimet
2. Pelikonsolit
3. Kuulokkeet

(Lähde: Hintaopas)