583 000 tilausta sekunnissa

Ei pelkästään 11. marraskuuta.

Eilen oli kiinalaisten alennusten ale, Singles Day. Viime vuonna Alibaba, jolla on valtaosa Kiinan verkkokaupasta, myi Singles Dayn aikana noin 38,4 miljardilla dollarilla. Tämän vuoden numerot ovat nyt julkistettu ja tulos päättyi 74,1 miljardiin dollariin. Tämä on tosin pienen muutoksen tulos, sillä mukaan on laskettu ajanjakso 1.-11.11 eikä pelkästään yksi päivä.

Vaikuttaa siis siltä, että Singles Daysta on kasvanut liian valtava tapahtuma, jotta se kestäisi vain yhden päivän ja se on levinnyt Black Fridayn tavoin kattamaan pidemmän ajanjakson.

Ilmoitus

Vaikka numeroita ei voi suoraan verrata toisiinsa, Alibaban varapuheenjohtaja ja perustaja sanoo, että suunta Kiinassa on ylöspäin.

Kiinalainen talous on pompannut takaisin samalle tasolle kuin ennen pandemiaa, Alibaban varapuheenjohtaja Joe Tsai sanoo julkilausumassa.

Alibaba haluaa luonnollisestikin houkutella lisää myyjiä ekosysteemiinsä, erityisesti länsimaisia. He toteavat muun muassa, että 800 miljoonaa asiakasta ja 250 000 tuotemerkkiä osallistui vuoden ostohuumaan. 31 000 näistä tuotemerkeistä oli kansainvälisiä.

Alibaban logistiikkaverkostossa tehtiin yli 2,32 miljardia tilausta. Saman verran paketteja lähetetiin Kiinassa koko vuoden 2010 aikana. Enimmillään tilauksia tippui 583 000 sekunnissa.

Vuoden 11.11 näyttää, millaiset mahdollisuudet tuotemerkeillä, jälleenmyyjillä ja pienyrittäjillä kautta maailman on kiinalaisilla markkinoilla, Alibaba Groupin presidentti Michael Evans sanoo lehdistötiedotteessa.