5 syytä, miksi sovelluksesi tarvitsee maksuominaisuuden

Tämän päivän kuluttaja etsii ja ostaa tuotteen entistä useammin puhelimellaan. Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa jo yli 60 % asioinneista yritysten suuntaan tehdään älylaitteella. Kännykkä on meillä jokaisella aina mukana, joten kehitys on luontainen. Hyvästä mobiilikäyttökokemuksesta onkin tullut tärkeä kilpailutekijä. Koko ostoprosessin, myös tuotteiden maksamisen, on oltava älylaitteella vaivatonta. Mobiilioptimoidun verkkosivuston ohella optimaalista käyttökokemusta haetaan nyt sovelluksista.



Sovelluksia monilla, maksuominaisuus puuttuu

Vaikka sovellus esimerkiksi kanta-asiakkuuteen tai ajanvaraukseen on jo monella suomalaisyrityksellä, on tyypillistä, että mahdollisuus maksaa suoraan sovelluksen sisällä puuttuu. 

Ajattele itseäsi kuluttajana. Ostat jotain palvelua, joka on välttämätön ja jatkuva, tällainen voi olla vaikkapa sähkösopimus. Voit tarkastella sähkönkulutustietojasi palvelun sovelluksessa, mutta laskun saat sähköpostiisi, ja maksamista varten täytyy siirtyä verkkopankkiin. Työlästä, vai mitä? Sujuvaa sen sijaan olisi, kun laskun voisi vahvistaa suoraan sovelluksessa.

Sovellusmaksaminen ei sinänsä ole mitään uutta: sitä käyttävät monet meillekin tutut yritykset, kuten vaikkapa kuukausitilaukseen perustuvat Spotify ja Netflix. Sovellusmaksaminen toimii yhtä lailla erillisiin ostoihin. Tästä hyvä esimerkki on vaikkapa Nesteen mobiilisovellus.

Seuraavassa muutama muu loistava syy, miksi sovellusmaksaminen kannattaa.

1.Kitkaton maksaminen tuo kaupat kotiin

Maksaminen on meistä harvan mielestä kivaa, mutta se voi kuitenkin olla vähemmän kivuliasta. Kun maksaminen onnistuu luontevasti ja nopeasti, vähenevät hylätyt ostoskorit.

Maksaminen sovelluksessa vaatii kuluttajalta ensimmäisellä kerralla ehkä muutamia toimenpiteitä, kuten maksutietojen tallentamista. Tämän jälkeen maksaminen on kuitenkin äärimmäisen vaivatonta: uudet maksut tarvitsee ainoastaan hyväksyä. Kuukausilaskulla sekin tapahtuu automaattisesti.

2.Monet ottavat palvelun käyttöön vain sovelluksen kautta

Usealle kauppiaalle tärkeä kohderyhmä, 18–30-vuotiaat kuluttajat, ottavat palvelut käyttöönsä mieluiten vain sovelluksesta. Kun haluat palvella heitä, ei hankala maksaminen saa olla esteenä. Tämä pätee myös siihen, mitä maksutapoja valitset sovellukseesi. 18–30-vuotiaiden joukko esimerkiksi suosii mobiilimaksutapoja kuten MobilePayta ja Pivoa.

3.Parempi asiakaskokemus ja uskollisemmat asiakkaat

Kun maksaminen on palvelussasi kitkatonta ja tarjolla on asiakkaasi suosikkimaksutapa, palaa hän palveluusi uudelleenkin. Tyytyväiset asiakkaat suosittelevat palveluasi todennäköisemmin myös muille. 

4.Minimoi laskutustyö ja oma vaivasi 

Monet kauppiaat myyvät palvelua, joka perustuu säännölliseen maksuun. Esimerkiksi kuntosaliin sitoudutaan usein 12 kuukaudeksi. Perinteisesti laskutus on tehty muun muassa sähköpostilaskuna, mikä saattaa tarkoittaa kauppiaalle tuhansien laskujen lähettämistä. Sovellusmaksaminen minimoi laskutusrumban, jolloin säästyy niin aikaa, manuaalista työtä kuin henkilöstökustannuksia. 

5.Rahat varmasti ja nopeasti kauppiaan kassaan

Vähäinen seikka ei myöskään ole se, että sovellusmaksaminen takaa kauppiaalle maksuvarmuuden. Rahat ostoista tulevat taatusti ja lisäksi nopeasti omaan kassaasi esimerkiksi toistuvaismaksuissa.

Kuulostaa hyvältä! Miten pääsen liikkeelle?

Kun rakennat sovellusta, ota käyttöliittymäsuunnittelussa ja liiketoimintasuunnittelussa ajoissa huomioon, että tarvitset sovellukseesi maksuominaisuuden. Sovellukseen tarvitaan maksamisen rajapinnat, esimerkiksi OP:n rajapintojen kautta, ja tuki halutuille maksutavoille. 

OP tarjoaa osana kauppiaspalveluitaan sovellusmaksamisen ratkaisuja, jotka tuottaa OP:n tytäryhtiö Checkout Finland. Palvelusta löytyvät niin modernit rajapinnat käyttöönottoon kuin sandbox-testiympäristö kehittäjille. Kotimainen kehittäjätuki ja kattava asiakaspalvelu varmistavat, että myöskään pulmatilanteissa ei tarvitse jäädä yksin.

Haluatko kuulla lisää? Autamme mielellämme. 

Ota yhteyttä:
opkaupankaynti@op.fi
p. 0800 552 010

Kirjoittaja Mikko Ketola on OP:n kaupankäynnin palveluiden myyntijohtaja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Pin It on Pinterest