”25 prosenttia suomalaisista verkkokaupoista on hävinnyt” – syynä kansainvälinen pula

”Meneillään on verkkokauppojen pudotuspeli”.

Vilkas Group julkaisi perinteisen verkkokauppaindeksin, mikä paljastaa, että verkkokaupan euromääräinen kasvu jatkuu. Sen yhteydessä julkaistu täydentävä selvitys antaa kuitenkin synkemmän kuvan: verkkokauppojen määrä on pudonnut jopa 25 prosenttia vuoden takaisesta. Syy: ei-oota on vaikea myydä. Ongelman taustalla on muun muassa kansainväliset rahti- ja materiaaliongelmat.

Meneillään on verkkokauppojen pudotuspeli, se näyttää nyt aivan selvältä. Vaikka verkkokauppa on euromääräisesti kasvanut heinä-syyskuussa 6,5%, korona on ollut toisille onnenpotku ja toisille turmio. Nyt erotellaan jyviä akanoista. Verkkokauppamarkkinoilta on hävinnyt paljon kauppiaita, joille tilanne on ollut liian vaikea. Asiakkaat on tehokkaasti tavoitettava ja saatava myös ostamaan, pelkkä verkkokauppa itsessään ei vielä takaa myyntiä, Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski sanoo tiedotteessa.

Ilmoitus

Verkkokauppojen rajun vähentymisen selvityksessään havaitsi Tribetail Consultingin perustaja Petteri Erkintalo. 

Suomalaisissa verkkokaupoissa on käynyt kato ja uusia ei ole syntynyt. Tämä selvisi useita merkittäviä verkkokauppa-alustoja vertailemalla, pudotus on jopa kokoluokkaa 25%. Täysin kattava arvio ei ole, mutta erittäin vahvasti suuntaa antava. Joka tapauksessa pudotus on raju, hän sanoo.

Erkintalon mukaan pudotukseen on syynä pandemian aiheuttama tavarapula.

Korona on katkonut toimitusketjuja ympäri maailmaa ja siksi monenlaisista tuotteista ja tavaroista on pulaa. Raaka-ainetuotannon, kuljetuslogistiikan, teollisen tuotannon ja jälleen logistiikan pitäisi kaikkien toimia, että tuote saadaan markkinoille. Ilman alumiinia ei synny vaellussauvaa! hän sanoo ja jatkaa:

Ei-oota ei voi myydä. Tavarasta maailmanmarkkinoilla vallitseva niukkuus on helpompi hallita suurille kauppiaille, joista heidän omat toimittajansa haluavat pitää asiakkaina kiinni. Tällaisessa asetelmassa pienet kauppiaat jäävät helpommin vaille tavaraa ja joutuvat sitä kautta tietenkin hankalaan asemaan.

Vilkas Groupin Korkiakosken mukaan tässä kohtaa pärjäävät ne, joilla on monitasoinen osaaminen kohdallaan.

Kun tyhjää ei voi myydä, on osattava myydä sitä mitä löytyy maksimaalisella markkinointiteholla. On osattava paikallistaa toimitusketjut, joihin voi luottaa, ja sitten laitettava kaikki paukut niiden tuotteiden myyntiin ja markkinointiin, joita on saatavilla. Asiakas on kaiken a ja o, hän sanoo.

Liiketoiminnan kokonaisuuden ymmärtäminen pitää hänen mukaansa sisällään asiakkuuden elinkaarihallinnan, myynnin ja markkinoinnin. 

Ilmoitus

Se on keskeinen syy nyt sille, että isommat porskuttavat, myynti ja markkinointi ratkaisee, Markku Korkiakoski sanoo.

Tilanne ei siltikään ole aivan synkkä ja tunnelin päässä on valoa.

Kotimaisille tuotteille ja kotimaisille verkkokauppiaille olisi nyt markkinoilla tilaa. Ei ole mitään syytä, miksi asiakkaita ei voisi houkutella myös uusiin laadukkaisiin kotimaisiin verkkokauppoihin. Aivan erityinen potentiaali on kotimaisten palvelujen siirtymisessä verkkokauppaan sekä yritysten välisessä B2B-kaupassa – ja nämä ovat Suomessa vasta alkamassa, Markku Korkiakoski huomattaa.

Tribetail Consultingin mukaan tavarakaupan verkkokaupassa on havaittavissa ongelmia vielä jonkin aikaa. Petteri Erkintalo arvioi, että uusia verkkokauppoja perustetaan taas kun mahdollisuus myyntiin on parantunut. Hänen saamiensa tietojen mukaan tukkukauppoihin saadaan tavaraa normaalilla volyymilla vasta 2023.

 

LUE MYÖS: Alumiinin hinta hurjassa kasvussa – raakamateriaalikriisi kovenee